Samen met de beste

Nieuws | de redactie
7 maart 2013 | Jet Bussemaker kijkt uit naar de wereldwijde Summit voor het Leraarschap in Amsterdam. “Onderwijs is zo goed als de docent die voor de klas staat. We gaan volgende week dus stappen zetten om ons onderwijs nog beter te maken.” Met accent op ‘peer review’, lessen van elders en weinig nadruk op “prestatiebeloning.”

De minister is in New York en bezoekt in haar programma voor een VN-conferentie ook nog een innovatieve lerarenopleiding, als ‘appetizer’ voor de Summit in de Beurs van Berlage en de lessen door topdocenten ‘de Glassroom’ die voor de Beurs zal staan.  “Als ik gelegenheid heb om er even tussenuit te piepen, dan probeer ik de les van Eerst de Klasser Bert Buurman te volgen. Ook voormalig leraar van het jaar in het mbo, Suzanne Winnubst, staat hoog op mijn lijstje. En natuurlijk André Kuipers.”  

Eeuwig zonde

Wat hoopt zij dat de Summit op 13 en 14 maart gaan uitdiepen en opleveren? Als eerste gastland van deze bijeenkomst die president Obama in gang heeft gezet in de voorbije jaren, kan ons land hier nu extra baat bij hebben voor zijn onderwijs en lerarenbeleid.  Bussemaker zegt daarover bijvoorbeeld: “Ik wil ook heel graag weten hoe andere landen omgaan met begeleiding van jonge docenten. Ik hoor van vooral jonge docenten dat het aan die begeleiding vaak ontbreekt. En dat veel van hen daarom snel uitvallen en een ander vak kiezen. Dat is natuurlijk eeuwig zonde.”

Opmerkelijk is dat zij duidelijk afstand neemt van de regelmatig opkomende discussies over ‘prestatiebeloning’ van docenten. Ook het background-report van de OECD voor de Summit gaat nadrukkelijk in op de afwegingen en argumenten die in die discussies op tafel worden gelegd. Bussemaker laat merken in dat debat weinig te zien.

Niet voor niets wereldtop

Ons land krijgt de Olympische Spelen niet en ook het WK Voetbal niet. Maar de G20 van het Onderwijs is toch maar wel gelukt en voor de toekomst van onze samenleving en voor de  economische bloei van ons land is die prioriteit wel even wat belangrijker. Waarom komen al uw toonaangevende collega’s, topdocenten en experts wereldwijd naar Amsterdam?

Omdat dit allemaal landen zijn die niet voor niets bij de wereldtop behoren. Landen die zich er bewust van zijn dat je daar alleen kan blijven door te blijven investeren in je leraren. Want onderwijs is zo goed als de docent die voor de klas staat. We gaan volgende week dus stappen zetten om ons onderwijs nog beter te maken. Samen met de beste leraren.

Want dat is het verschil met de vorige edities, zeg maar de Dutch Touch: wij nodigen ook 150 leraren uit om deel te nemen. Want het moet niet alleen over hen gaan, maar vooral met hen. Het gaat tenslotte over hun vak.

Een centraal thema van deze Summit is ‘hoe vinden we de beste methodieken om de kwaliteit van leraren te evalueren en aan te wakkeren?’ Naar welke best practices bent u vooral benieuwd? Waar kan ons land het meest van leren, denkt u?

Wij hebben de wijsheid ook niet in pacht, dus ik ben heel erg benieuwd naar goede voorbeelden uit andere landen. Wat ik heel erg interessant vind is peer review. Ik vind dat we daar meer aan moeten doen, want net zoals wij als landen van elkaar kunnen leren, geldt dat natuurlijk ook voor leraren.

Aandacht voor jonge docent

Maar ik wil ook heel graag weten hoe andere landen omgaan met begeleiding van jonge docenten. Ik hoor van vooral jonge docenten dat het aan die begeleiding vaak ontbreekt. En dat veel van hen daarom snel uitvallen en een ander vak kiezen. Dat is natuurlijk eeuwig zonde. Terwijl er zat oudere collega’s rondlopen die hun kennis kunnen, en vaak ook graag willen, overdragen.

Ik ben nu in New York, waar ik zojuist Bank St College heb bezocht, een lerarenopleiding waar ze dat al tijdens de studie doen. Studenten combineren daar studie en lesgeven en komen elke week bij elkaar om ervaringen uit te wisselen. Toen ik ze vroeg of ze voorstander waren van peer review, riepen ze in koor: ‘yes!’

Wereldwijd worstelt men met de vraag hoe scholen en onderwijsinstellingen de beste mensen en de meest aansprekende talenten ‘voor de klas krijgt’. Vaak sombert men daarbij over ‘de status’ van het leraarschap, terwijl tegelijkertijd programma’s als ‘Eerst de Klas’ en ‘Teach First’ bloeien. Hoe gaat u op dat punt de discussies tijdens de Summit oppakken?

Het succes van Eerst de Klas laat zien dat er onder excellente studenten grote belangstelling bestaat voor een baan in het onderwijs. Elk jaar krijgen we meer aanmeldingen van veelbelovende studenten dan we aankunnen, en uiteindelijk geeft ruim 70 procent van de Eerst de Klassers de voorkeur aan een baan in het onderwijs boven het bedrijfsleven.

Hier liggen dus meer mogelijkheden. Daarom zijn we nu ook bezig met de ontwikkeling van een onderwijstraineeship voor deze groep talenten. Ik ben heel erg benieuwd hoe andere landen hiermee omgaan. Deze programma’s zullen komende week dus zeker op de agenda staan van de top.

Prestatiebeloning?

De verdiepende studie van de OECD voor de Summit zet de nodige vraagtekens bij incentive-modellen voor leraren als ‘prestatiebeloning.’ Deze zijn weinig verfijnd en zouden daardoor nogal ‘ruw’ sturen en zo perverse effecten kennen. Verheugt u zich op het debat daarover? Wat is uw inzet daarbij?

Prestatiebeloning is nu niet aan de orde. Uit veel onderzoek blijkt dat leraren zich niet zozeer laten bewegen door financiële prikkels. Net, op Bank St College, zag ik dat ook weer. Tegen meer salaris zeggen ze natuurlijk geen nee, maar van prestatiebeloning moeten ook Amerikaanse docenten niets hebben.

“We don’t need a carrot to teach better, we’re not in it for the money,” zei er een. Ontwikkelingsmogelijkheden en professionele ruimte zijn veel belangrijker.

Er tussenuit voor de Glassroom

Voor de Summit-locatie staat op het Amsterdamse Beursplein een glazen school, de Glassroom,  die ScienceGuide en PBT met uw ministerie hebben ‘opgericht’. U zult de lessen daarin waarschijnlijk grotendeels moeten missen door uw besprekingen. Welke docent pikt u tussen de bedrijven stiekem toch even mee?

Als ik anderen mag adviseren, zeg ik: pak elke les mee die je mee kunt pakken, want hoe vaak krijg je de kans om wat op te steken van de beste docenten van het land? Maar dat is natuurlijk het brave antwoord, dat u niet wilt horen.

Als ik gelegenheid heb om er even tussenuit te piepen, dan probeer ik de les van Eerst de Klasser Bert Buurman te volgen. Ook voormalig leraar van het jaar in het MBO, Suzanne Winnubst staat hoog op mijn lijstje. En natuurlijk André Kuipers. Hij kan als geen ander jonge mensen inspireren om een technische opleiding te kiezen. Vandaar ook dat we hem hebben benoemd als ambassadeur voor het Techniekpact.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK