Stad van suiker leert techniek

Reken en Wiskunde-docent Crista Casu is één van de initiatiefnemers van het project. “Het thema in ons curriculum is ‘De krachtige leeromgeving’. Studenten gaan dan een krachtige leeromgeving ontwerpen en uitvoeren in de stageklas. Mijn vakgebied is rekenen, aan mij de taak om studenten op dat gebied de didactiek en het ontwerpen van een krachtige leeromgeving bijbrengen.”
Maak rekenen betekenisvol
De studenten uit Emmen verzorgen op woensdag een rekenochtend die leerlingen op jonge leeftijd in aanraking te brengen met Wetenschap en Techniek. Het leerbedrijf van de Techniek-opleidingen Stenden My Concept wordt speciaal voor die dag omgetoverd in een suikerlaboratorium ‘Sugar City’.
Volgens Casu dient rekenen “altijd geïntegreerd te zijn met andere vakgebieden; rekenen doe je ergens aan. Dat maakt het ook betekenisvol. Ik zoek telkens een onderwerp uit het dagelijks leven waaraan dan rekendoelen gekoppeld kunnen worden.”
Dat onderwerp is in dit geval een verhaallijn rond het opbouwen van een suikerstad waarin de basisschoolleerlingen worden uitgedaagd om de gefingeerde problemen waar deze stad mee te maken krijgen op te lossen. In het suikerlaboratorium krijgen de leerlingen te maken met natuurkundige concepten als mengvormen, smeltpunten en snelheid.
Suikerklontjes en poedersuiker
Tijdens het bouwen van ‘Sugar City’ zullen de leerlingen voortdurend geconfronteerd worden met nieuwe uitdagingen waarbij hun creativiteit en technische kennis steeds op de proef wordt gesteld. Uiteindelijk moet stap voor stap een stad verrijzen gemaakt van suikerklontjes en poedersuiker als lijm.
Met het project ‘Sugar City’ wordt aandacht besteed aan het huidige tekort aan technisch personeel en interesse in technische beroepen, dat momenteel hoog op de politieke agenda staat. Gepleit wordt voor meer aandacht voor Techniek en Wetenschap op de basisscholen en dat de Pabo de aankomende leerkrachten daar op voorbereidt. Dit met als doel dat scholieren later sneller bètavakken kiezen.
Meest Gelezen
Onderwijs zorgt zelf voor stress bij studenten
‘Verstoorde arbeidsverhouding’ als ontslaggrond ondermijnt sociale veiligheid’
“De universiteiten in Nederland zijn op de rug gaan liggen voor Big Tech”
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
‘Debat over internationalisering meer vanuit emotie dan feiten gevoerd’
