Een echt internationaal klaslokaal
Met een beurs uit het Amerikaanse Collaborative Online International Learning (COIL) Programma ging Hanze-lector Marca Wolfensberger ruim twee jaar geleden samen met de Marymount University in Arlington, Virginia voor een gezamenlijk programma waarin studenten uit beide landen ook echt samen les volgen.
Logistieke uitdaging
Dat is nog niet makkelijk, allereerst vanwege het tijdsverschil. “Dat betekent inderdaad dat de studenten in Arlington altijd ’s ochtends hun les moeten hebben, terwijl het dan in Nederland al eind van de middag is.” Logistiek een hele opgave, maar dat is niet de enige uitdaging waar het onderwijs zich voor ziet. “Het is heel interessant om te zien hoe groot de culturele verschillen echt zijn.”
Afgelopen week was Wolfensberger met Nederlandse collega’s in New York om hun bijdrage een COIL-programma toe te lichten. Gesteund door de Hanzehogeschool hoopt ze het project ook in de toekomst te kunnen voortzetten en wellicht zelfs uit te breiden. “Het zou mooi zijn als we bijvoorbeeld nog konden samenwerken met een school in bijvoorbeeld Antwerpen, en nog eentje in Amerika.”
Vooralsnog is de eerste versie van het project een succes gebleken, waar ook voor onderzoekers nog veel uit te halen valt. Dat is ook één van de doelen van Marca Wolfensberger die als lector excellentieonderwijs veel met de vernieuwing van het docentschap bezig is. “Het allerwaardevolst is de discussie hierover met collega’s en het onderzoek naar hoe studenten en docenten deze werkvorm ervaren.”
Inzichten bij elkaar brengen
Afgelopen jaar stond een deel van de lessen in het teken van migrantenstromen, brengt Wolfensberger in herinnering. “Wat daarbij opviel is dat veel Nederlandse studenten maar weinig ervaring had met migranten, terwijl er in Amerika juist veel tweede-generatie migranten in de klas zaten. Als je die dan samen een veldwerkproject laat uitvoeren zie je ook hoe die verschillende inzichten bij elkaar komen. Dat is één belangrijk doel van dit project.”
Doordat je, middels die videoschermen, ook echt bij elkaar in de klas zit, komt die samenwerking ook echt heel dichtbij en ben je ook als docent en initiator van het project veel meer bewust van de verschillen, merkt Wolfensberger. “Wanneer reageer je wel of niet op een mail bijvoorbeeld, of hoe belangrijk cijfers zijn. En hoe ga je om met een deadline? Door zo intensief samen te werken creëer je echt een ethisch en cultureel bewustzijn bij studenten.”
Niet bewust van verschillen
Wat daarbij opvalt is dat studenten soms denken dat ze zich daar door bijvoorbeeld reizen over de wereld al wel heel erg mee bezig zijn. “Amerikaanse studenten reizen wat dat betreft veel minder, maar je merkt juist ook dat Nederlandse studenten er achter komen dat ze zich helemaal niet zo goed bewust zijn van die verschillen.” Ook gaven de studenten, zowel in Nederland als in Amerika, aan dat de interculturele of de online communicatie lastiger was dan ze verwacht hadden.
In New York is met enthousiasme gereageerd op de werkvorm die Wolfensberger en haar collega’s hebben opgezet. Bovendien kreeg zij volop feedback om ook in de toekomst mee aan de slag te gaan. “Onze studenten schrijven blogs waarin ze hun ervaringen bijhouden. In New York kwam iemand naar me toe van SUNY, Brockport, NY die vertelde dat hij lesgeeft aan 150 studenten die graag op ons blog zouden willen reageren. Op die manier geven studenten uit verschillende uithoeken dus ook weer commentaar op elkaars werken.”
Op 21 juni a.s. is het weer ‘de Dag van de Excellentie’ van het Sirius-programma en ScienceGuide. Daar zal ook Marca Wolfensberger over haar lectoraat en de resultaten daarvan optreden. U kunt zich nu al aanmelden op excellentie@scienceguide.nl
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds