Efficiënt aanmeren in Rotterdamse haven

Nieuws | de redactie
5 april 2013 | Schepen die aanmeren in de Rotterdamse haven gaan weinig efficiënt met hun tijd om. Onderzoekers van de UTwente hebben daarom een systeem bedacht dat de lange verblijftijd van schepen in de haven terugdringt én zo extra havenuitbreiding overbodig maakt.

Volgens dr. ir. Martijn Mes van het Twentse onderzoeksinstituut CTIT is de huidige afstemming tussen binnenvaartschepen en terminals in de Rotterdamse haven verre van optimaal. “Een schip bezoekt gemiddeld acht terminals om de lading te lossen. Van de gemiddeld anderhalve dag dat een schip in de haven ligt, wordt er maximaal acht uur gewerkt.”

Reduceren van de verblijftijd

Om de efficiëntie te verhogen ontwikkelde Mes, samen met collega’s, het Barge Terminal Multi-Agent Network (BATMAN). Hiermee wordt de verblijftijd in de haven met veertig procent gereduceerd. Het systeem voorziet in afstemming tussen terminals en binnenvaart en tussen de terminals onderling. BATMAN kan aangesloten worden op het bestaande informatiesysteem, dat informatie over lading en locaties bevat.

De terminal operators voorzien het systeem van informatie over de voorkeurstijden voor de afhandeling van binnenvaartschepen. De operator van een binnenvaartschip voert zijn wensen over de te bezoeken terminals in en krijgt dan advies in de vorm van verschillende rotaties in de haven. Die rotaties kunnen verschillen in duur, kosten of emissie. De operator kan dan vervolgens zelf zijn keuze maken. BATMAN biedt veel praktische en economische voordelen.

Getest met een spel

De toepasbaarheid van de technologie is getest met behulp van een management game. Deze is met het management van betrokken partijen en binnenvaartplanners gespeeld. De game maakt gebruik van realistische data op het gebied van ladingen, afhandelingstijden en verplaatsingen. Ook de simulatiestudie van oud-promovendus Albert Douma is gebruikt. In zowel de simulatiestudie als de game komt een reductie van minstens veertig procent in verblijftijd naar boven.

De spelers kunnen verschillende rondes spelen, waarbij in elke ronde een andere planningsmethodiek wordt gebruikt. Het verschil zit met name in de mate van inzicht in de capaciteit van de terminals en de mate van beslisondersteuning. Resultaat is de optimale route voor het bezoeken van de terminals.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK