Ivoren toren vreest social media
Coebergh combineert theorie en praktijk: niet alleen is hij Lector PR & Social Media, maar hij heeft ook een PR-onderneming. “In de praktijk heb je baat bij wat er in theorie groeit. Ik ervaar dagelijks dat wij aan de Hogeschool Leiden bepaald niet in een ivoren toren leven. In tegendeel: er is juist een heel goede aansluiting met het beroepenveld.”
De lector sociale media omschrijft zichzelf als ‘nogal een studiejunk’. “Ik heb becijferd dat van de 46 jaar van mijn bestaan ik al 40 jaar op een of andere manier aan het onderwijs verbonden ben. Ik heb bedrijfskunde, bestuurskunde en rechten gestudeerd en daarna een dissertatie geschreven over strategieën van bedrijven om informatie te delen. Mijn studie zoomde in op de vraag hoe ondernemingen hun bedrijfsstrategieën communiceren.”
Handig voor de concurrentie
Sommige bedrijven hebben argumenten om hun strategie juist wél breed te communiceren terwijl anderen – vanuit een andere redenering – juist terughoudend zijn met het delen van informatie.
Coebergh: “Je hoeft natuurlijk niet je patenten openbaar te maken, maar het is goed om erover na te denken hoever je precies gaat in het delen van je kennis. Stel dat de toekomst van je bedrijf in Azië ligt, dan kun je overwegen om naar buiten te brengen dat je in Azië gaat investeren. Natuurlijk is dat handig voor de concurrentie om te weten, maar het toont tegelijk aan dat je vertrouwen hebt in je eigen strategie. En als je het omdraait: als jij deze strategie kenbaar maakt, dan zullen anderen jou met jouw strategie gaan helpen.”
Liquiditeit van de aandelen
Om de mate van openheid van bedrijven te bepalen, kijkt Coebergh in zijn onderzoek naar de liquiditeit van de aandelen en naar de aantoonbare reputatie. Het nadelige gevolg van gebrek aan openheid is echter moeilijker te kwantificeren.
Coebergh: “Achter dat gebrek aan openheid kun je verschillende dingen vermoeden. Dat er geen strategie is bijvoorbeeld, dat men geen idee heeft waar het bedrijf naartoe gaat. Of men is bang voor afwijzing, bang om de dialoog, de confrontatie met bijvoorbeeld aandeelhouders aan te gaan.”
Vatbaar voor het vertrouwde
“We zijn allemaal bevattelijk voor verleiding, maar niemand kan aantonen hoeveel reclame tot hoeveel verkoopsucces heeft geleid. Daarbij komt dat het psychologisch onderzoek dat voor deze vragen gebruikt wordt, zélf nogal ter discussie staat.”
Piet Hein Coebergh is gefascineerd door consumentengedrag: “Wat drijft ons. We weten daar toch al wel een aantal dingen over. Dat mensen vatbaar zijn voor vertrouwde beelden bijvoorbeeld. Daar kun je als bedrijf op in spelen.”
Als Lector PR & Social Media is Coebergh in de gelegenheid om klassieke marketing modellen in de praktijk te toetsen en eventueel aan te passen. “We sturen studenten op pad om conceptuele modellen zoals AIDA – awareness, interest, desire, action – in de praktijk te toetsen. Dit specifieke model blijkt nog steeds praktische waarde te vertegenwoordigen.”
De studenten PR & Social Media brengen ook nieuwe inzichten naar de werkvloer, naar de bedrijven waar zij onderzoek doen of stage lopen. ‘Webcare’ is een kernbegrip. “Bedrijven weten dat sociale media bestaan, maar wat er precies mee te doen, hoe je interactie met je klanten kunt aangaan op Facebook en twitter. De studenten van de Hogeschool Leiden helpen bedrijven daarbij.”
Het uithangbord zijn
Is de Hogeschool Leiden zélf voldoende actief op de diverse sociale media? Piet Hein Coebergh denkt dat de opleiding nog een stap verder kan gaan. “De meeste instellingen in het hoger onderwijs vinden het nog altijd not done om zich op social media te profileren. Ik vind dat opmerkelijk. Mijn standpunt is practise what you preach. Ik wil graag als uithangbord fungeren en uitleggen waarom het ertoe doet voor het beroepenveld dat je op sociale media actief bent.”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd