Lectoraat Rehabilitatie in de prijzen
Gisteren werd in Utrecht voor de zesde keer de Douglas Bennett Award uitgereikt. De prijs wordt tweejaarlijks op het Rehabilitatie Congres gegeven aan personen of organisaties die veel betekend hebben in de ontwikkeling van de rehabilitatie. Dit jaar ging het Groningse lectoraat van Lies Korevaar met de prijs aan de haal.
Grote betekenis
“We zijn zeer verguld met deze erkenning,” vertelt Korevaar aan ScienceGuide. “We hebben de afgelopen tien jaar veel gedaan aan de ontwikkeling van de rehabilitatie door middel van praktijkgericht onderzoek, innovaties, maar ook in het onderwijs. Het is mooi om te zien dat we daar ook vanuit het werkveld de erkenning voor krijgen.”
De Douglas Bennet Award wordt uitgereikt door het Phrenos het kenniscentrum voor groot aantal instellingen in de psychiatrische gezondheidszorg. De jury van 2013 roemde het Hanze-lectoraat voor de grote bijdrage aan onderzoek en innovatie in de zorg. “In tien jaar heeft het lectoraat een bijna ontelbaar aantal projecten, activiteiten en (praktijk)onderzoeken uitgevoerd, die van grote betekenis zijn geweest voor de ontwikkeling van de domeinen rehabilitatie en herstel in Nederland, maar ook daarbuiten. Lies Korevaar was hier de inspirerende trekker van.’
De jury stelt tevens vast dat “rehabilitatie en herstel een vaste plaats hebben gekregen in het curriculum van het initiële onderwijs.” Lies Korevaar laat weten ook in de komende jaren deze koers te vervolgen in een aantal concrete projecten rond de psychiatrische gezondheidszorg.
Onderzoek naar voortijdig schoolverlaten
“We willen onder meer onderzoek gaan doen naar voortijdig schoolverlaten. Dat staat nu heel erg op de agenda en wij richten ons daarbij echt op de harde kern. Mensen die door psychiatrische problematiek uit vallen of dreigen te vallen. We zien dat het voor zowel de GGZ als de scholen zelf heel moeilijk is deze jongeren binnenboord te houden dan wel terug te brengen. Daar willen wij graag bij gaan helpen.”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap