Tech ook op basisschool

Nieuws | de redactie
24 april 2013 | Wetenschap en technologie krijgen nog altijd weinig aandacht in het basisonderwijs. Minder dan een uur per maand gemiddeld gaat een docent daarmee aan de slag. Een nieuw lectoraat ‘Wetenschap & Techniek in het onderwijs’ bij Saxion moet hier verandering in brengen.

“Door in het wetenschap- en techniekonderwijs expliciet aandacht te besteden aan de basisvaardigheden rekenen en taal, en omgekeerd, lijken we drie vliegen in één klap te slaan,” vertelt Jan-Auwke Diepenhorst, directeur van de Academie Pedagogiek & Onderwijs.

Met het lectoraat moet de aandacht voor techniek worden vergroot. Op basis van positieve ervaringen in het buitenland wordt daarbij gekozen voor een geïntegreerde aanpak van wetenschap in techniek in het reguliere curriculum van taal en rekenen. Er is op die manier geen extra of losse docent nodig voor een nieuw PO-vak ‘Wetenschap en Technologie’. Het nieuwe lectoraat ‘Wetenschap & Techniek in het onderwijs’ gaat onderdeel uitmaken van het Kenniscentrum Onderwijs en Innovatie en zal op 1 mei aanstaande van start gaan.

Vertalen naar 80%

Binnenkort verschijnt het advies van de commissie onder leiding van oud-Shell topman Rein Willems en KNAW President Hans Clevers, die met adviezen zal komen over een integrale benadering van wetenschap en technologie als inhoudelijk accent in het primair onderwijs.

Clevers zei tegen ScienceGuide daarover onder meer: “20% van de basisscholen is hier al heel actief bij. Het is nu de kunst dit nu te vertalen naar de andere 80% en ook hen enthousiast te maken en het belang daarvan er goed tussen de oren te krijgen.” Daarmee is de agenda voor het lectoraat en Kenniscentrum nog eens duidelijk geformuleerd voor de komende jaren.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK