Tech ook op basisschool
“Door in het wetenschap- en techniekonderwijs expliciet aandacht te besteden aan de basisvaardigheden rekenen en taal, en omgekeerd, lijken we drie vliegen in één klap te slaan,” vertelt Jan-Auwke Diepenhorst, directeur van de Academie Pedagogiek & Onderwijs.
Met het lectoraat moet de aandacht voor techniek worden vergroot. Op basis van positieve ervaringen in het buitenland wordt daarbij gekozen voor een geïntegreerde aanpak van wetenschap in techniek in het reguliere curriculum van taal en rekenen. Er is op die manier geen extra of losse docent nodig voor een nieuw PO-vak ‘Wetenschap en Technologie’. Het nieuwe lectoraat ‘Wetenschap & Techniek in het onderwijs’ gaat onderdeel uitmaken van het Kenniscentrum Onderwijs en Innovatie en zal op 1 mei aanstaande van start gaan.
Vertalen naar 80%
Binnenkort verschijnt het advies van de commissie onder leiding van oud-Shell topman Rein Willems en KNAW President Hans Clevers, die met adviezen zal komen over een integrale benadering van wetenschap en technologie als inhoudelijk accent in het primair onderwijs.
Clevers zei tegen ScienceGuide daarover onder meer: “20% van de basisscholen is hier al heel actief bij. Het is nu de kunst dit nu te vertalen naar de andere 80% en ook hen enthousiast te maken en het belang daarvan er goed tussen de oren te krijgen.” Daarmee is de agenda voor het lectoraat en Kenniscentrum nog eens duidelijk geformuleerd voor de komende jaren.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen