Hogescholen spelen geen universiteitje

Nieuws | de redactie
31 mei 2013 | Hogescholen ontwikkelen nu ruim tien jaar meer systematisch onderzoeksactiviteiten. Regelmatig werd hen ‘academic drift’ of erger verweten. Nieuw onderzoek van UvA-promovenda Didi Griffioen laat zien hoe ongegrond dit is. Wel somberen HBO-docenten nog wat.

Griffioen promoveert 6 juni op haar proefschrift ‘Research in Higher Professional Education: A staff perspective’  Doordat hogescholen meer onderzoek doen, zouden zij een vergelijkbare status als die van een universiteit willen nastreven. Is dit op feiten gebaseerd? Griffioen toont aan van niet.

Zij onderzocht in één van haar deelstudies of ‘academic drift’ empirisch aantoonbaar is bij de hogescholen. Hiertoe vroeg ze managers en docenten van Nederlandse hogescholen naar hun visie op de doelen en effecten van onderzoek binnen het HBO.

Verbetering onderwijs voorop

Onderzoekcriteria spelen een toenemende rol zowel binnen de hoger onderwijs curricula, bijvoorbeeld bij het beoordelen van onderzoek door studenten, als ook daarbuiten, zoals bij het reviewen van onderzoekswerk voor tijdschriften of subsidies. De criteria die docenten hanteren voor onderzoek hebben naar verwachting een grote invloed op de beoordeling van student-onderzoek.

Uit Griffioens onderzoek blijkt dat managers en docenten van hogescholen onderzoek belangrijk vinden, mits dit onderzoek vooral gericht is op verbetering van het onderwijs. “Van academic drift is dan ook nauwelijks sprake. Uit eerder onderzoek blijkt dat dit alleen het geval zou zijn als het onderzoek van hogescholen voornamelijk gericht zou zijn op het produceren van wetenschappelijke kennis. Zowel managers als docenten geven aan dat dit wat hen betreft niet het geval moet zijn.”

Open cultuur van belang

Docenten en managers denken echter verschillend over de effecten van onderzoeksactiviteiten. Managers zijn op alle aspecten positiever dan docenten over onderzoek in het HBO.

Dat geldt voor zowel het accent op het verbeteren van de verbindingen met het werkveld en de professies , als dat op het onderwijs en de vorming van nieuwe kennis. Maar voor beide groepen geldt dat onderzoek ten alle tijden eerst gericht moet zijn op de verbetering van het onderwijs. De vertaling naar de curricula staat centraal.

De resultaten laten zien dat het geloof van docenten in hun eigen onderzoekvaardigheden positief kan doorwerken, als er sprake is van  een open organisatiecultuur. Onderzoekcriteria spelen een toenemende rol zowel binnen de hoger onderwijs curricula, bijvoorbeeld bij het beoordelen van onderzoek door studenten.

Dit heeft ook daarbuiten invloed op het werk, bijvoorbeeld bij het reviewen van onderzoekswerk voor tijdschriften of subsidies. De criteria die docenten hanteren voor onderzoek hebben naar verwachting een grote invloed op de beoordeling van student-onderzoek.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK