Van Khan naar Delft
Op het Nationaal Hoger Onderwijs congres verbaasde het Kos hoe ver Nederland nog achter liep op het terrein van open education. “Ik ben de afgelopen tijd bij veel universiteitsbesturen langs geweest, het is opvallend hoeveel van hen gewoon nog nooit van het bestaan van MOOC’s hebben gehoord.”
We doen wat we doen
Volgens Kos heeft die onwetendheid te maken met het Nederlandse onderwijssysteem. “We hebben in Nederland nooit fundamenteel over ons hoger onderwijs hoeven nadenken. Er wordt betaald op studentenaantallen. Universiteiten hebben zoiets van ‘we doen wat we doen en dat dan zo goed mogelijk’.”
Met meer dan vijf miljoen studenten per maand heeft de Khan Academy een dusdanig bereik, dat niet meer zo maar van een hype gesproken kan worden en ook Coursera en Udacity hebben een miljoenenbereik. “Met name op het gebied van het massaal bacheloronderwijs kunnen MOOC’s een vervanging betekenen.”
Coursera op je CV
Die ontwikkeling wordt versneld nu ook veel universiteiten de bij Coursera, Udacity en EdX gevolgde vakken en opleidingen ook echt gaan erkennen. Hoewel de campuservaring van een fysieke opleiding volgens Kos uniek blijft, blijkt met name in niet westerse landen nu al de onschatbare marktwaarde van de MOOC’s.
“Daar zetten mensen de vakken die ze via Coursera bij Harvard of MIT hebben gevolgd gewoon op hun CV. Dat werkt echt.” Voortan zal hij edX moeten noemen, want tot die hoogwaardige liga van MOOC’s-aanbieders is de TUD toegelaten.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd