Aandacht meten via huidgeleiding

Nieuws | de redactie
30 juli 2013 | Hoe weet je of je publiek bij een college of optreden wel goed oplet? Onderzoekers van het Amsterdamse CWI hebben samen met Engelse collega’s een methode ontwikkeld die door het meten van onder meer huidgeleiding het aandachtsniveau van toeschouwers in kaart brengt.

Onderzoekers van het Centrum Wiskunde & Informatica hebben de handen ineengeslagen met kunstwetenschappers van de Britse Falmouth University om een manier te vinden die de sociale interactie tijdens een optreden meet. Hoe ervaart het publiek een optreden en komt de geboden boodschap wel over?

Meten van huidgeleiding

Tijdens een experiment verzamelden de onderzoekers gegevens over de huidgeleiding van vijftien toeschouwers van een theatervoorstelling. Analyse van deze gegevens leverde gedetailleerde informatie over het verloop van het aandachtsniveau en de betrokkenheid tijdens de voorstelling.

Uit het experiment blijkt dat gegevens over huidgeleiding een goede indicatie zijn van het aandachtsniveau van publiek bij een voorstelling. De paper die bij dit onderzoek hoort won vorige maand een Best Paper Award op de European Interactive TV Conference in Como, Italië.

Het onderzoek is onderdeel van het EU-project Vconect. Het project is erop gericht om HD-video’s in te zetten als massacommunicatiemiddel binnen communities. De deelnemers aan het project, waaronder British Telecom en Alcatel-Lucent, werken aan een intelligent platform voor videocommunicatie dat audiovisuele communicatie binnen groepen ondersteunt.

Interessant voor online onderwijs

De CWI-onderzoeksgroep die deelneemt aan Vconect, de Distributed and Interactive Systems-groep, onderzoekt de mogelijkheden om multimedia in te zetten voor gedeelde ervaringen. De uitkomsten van het onderzoek kunnen mogelijk ook interessant zijn in het inzetten van online leeromgevingen.

Juist bij online colleges is moeilijk in te schatten in hoeverre de student betrokken is. Gegevens hierover kunnen daarmee interessante informatie bieden naast de data die er is over de waardering van online leeromgevingen door studenten zelf. 


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK