Breng universiteit beter in balans

Nieuws | de redactie
3 juli 2013 | Als voorzitter van het OpenCourseWare Consortium was zij wereldwijd en direct pionier van het ‘open onderwijs’. Anka Mulder (TU Delft) blikt terug, vooraf aan de hoorzitting in de Tweede Kamer. Online onderwijs brengt voor haar “onderzoek en onderwijs op universiteiten beter in balans.”

Bestond OpenCourseWare vijftien jaar geleden nog vooral uit het online delen van informatie, inmiddels “zetten honderden universiteiten hun onderwijsmateriaal gratis online, zodat de hele wereld er toegang toe heeft.” Anka Mulder, inmiddels vice-voorzitter van de TU Delft, zat er al die jaren met haar neus bovenop.

Meer dan alleen informatie

Het begon, zo vertelt Mulder aan SURF Magazine, zo’n elf jaar geleden bij MIT met het delen van open courseware. Inmiddels is dat ‘delen’ veranderd in het gericht aanbieden van online onderwijs. “Open courseware is vooral informatie, maar bij goed onderwijs komt meer kijken, zoals interactie, vooral tussen studenten.”

Voor studenten biedt de komst van MOOC’s  dan ook grote kansen. Mulder: “Studenten kunnen vakken kiezen die aan hun universiteit niet worden gegeven. Het biedt meer flexibiliteit om colleges te volgen naast werk of gezin, en studenten kunnen de stof nog eens nakijken wanneer het hun schikt. En sommigen leren nu eenmaal makkelijker op deze manier.” Volgens Mulder brengt online onderwijs dan ook “onderzoek en onderwijs op universiteiten beter in balans.”

Ook OCW in beeld

De opkomst van de MOOC heeft de ontwikkeling op dat vlak in een stroomversnelling gezet. Bovendien heeft dat ook tot aandacht van andere partijen geleid, ziet Mulder. “Alleen SURF en het online nieuwsmedium ScienceGuide hadden er aandacht voor.”

“Dat is nu heel anders; mijn collega’s van de TU Delft en ik hebben de afgelopen tijd veel interviews gegeven. Nederlandse universiteiten en hogescholen, maar ook de media, het ministerie van OCW en de accreditatieorganisatie NVAO, hebben nu wel belangstelling voor open online onderwijs.”

De internationale doorbraken en de agendering van ‘open education’ in eigen land zorgen er nu voor dat er ook politieke actie komt, om de MOOC-ontwikkeling op de agenda te zetten. Zo is Anka Mulder deze week te gast op het Binnenhof om op uitnodiging van de VVD in een hoorzitting de kansen en uitdagingen voor Nederland op dit punt te schetsen.

En die kansen liggen er in Nederland zeker, zo stelt Mulder. “juist Nederland is heel digitaal ingesteld en biedt kwalitatief goed onderwijs. Als we hier samen met SURF iets harder aan trekken, hebben we goede kansen om bij de koplopers te komen. Ik vind wel dat we goed moeten kijken hoe we die samenwerking vormgeven. In Nederland is samenwerking een toverwoord, maar dat kost ook tijd.”

Rol van onderwijsinstellingen niet uitgespeeld

Bang dat nadrukkelijk kiezen voor online onderwijs de doodsteek betekent voor klassieke onderwijsinstellingen is Mulder evenwel niet, al ziet ook zij de gevaren. “Het is de vrees van sommigen die zich afvragen wat dan nog de rol van de instelling is. Ik heb er nog geen antwoord op en we moeten er inderdaad goed over nadenken.”  

“Los daarvan denk ik dat de rol van universiteiten en hogescholen nog  lang niet is uitgespeeld. UNESCO verwacht dat er wereldwijd tachtig miljoen studenten bij zullen komen; dat is een enorme toename van de vraag naar hoger onderwijs. Hoe zorgen we ervoor dat die goed les krijgen? Daar kan open en online onderwijs enorm bij helpen.”

U leest het interview met Anka Mulder op pagina 5 en 6 van het nieuwe SURF Magazine. Aanmelden voor dit magazine kan hier.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK