Maak publiek onderwijs vrij beschikbaar

Nieuws | de redactie
12 juli 2013 | De snelle ontwikkelingen in online onderwijs worden inmiddels breed erkend. Volgens SURF is het nu zaak er werk van te maken dat “alle met publieke middelen ontwikkelde leermaterialen als default onder open licentie voor iedereen beschikbaar” komen.

Aanleiding voor de oproep van SURF vormt de recent gehouden hoorzitting in de Tweede Kamer over online onderwijs. Voor SURF is het nu tijd om landelijk actie te ondernemen om zo goed mogelijk op deze ontwikkelingen in te springen. “De snelle ontwikkelingen en de mogelijk grote impact op de concurrentiepositie van het Nederlandse hoger onderwijs vraagt op korte termijn om een innovatiestrategie.”

Impact op HO

In een Position Paper zet SURF uiteen waarom het juist nu tijd is, om in te springen op de MOOC-trend. “Wereldwijd erkennen onderwijs- en onderzoeksinstellingen en overheden dat het principe van open onderwijs en onderzoek een gunstige impact heeft op de effectiviteit en efficiëntie van het hoger onderwijs.”

Op instellingsniveau gebeurt er in Nederland al het één en ander met MOOCs. Leiden en Delft zijn in zee gegaan met de Amerikaanse platforms Coursera en edX, en de UvA heeft op een eigen platform reeds de eerste MOOC Communicatiewetenschap gegeven. Voor SURF gaat dit echter nog niet ver genoeg.

Op basis van de in 2012 Open Educational Resources Declaration van UNESCO “zou de Nederlandse overheid het uitgangspunt moeten hanteren dat alle met publieke middelen ontwikkelde leermaterialen van hogescholen en universiteiten als default onder open licentie voor iedereen beschikbaar zijn.”

Alles open access

SURF trekt voor dit punt de vergelijking met onderzoeksresultaten die tot stand gekomen zijn met behulp van publieke middelen. “NWO is sterk voorstander dat deze zo veel mogelijk open access worden gepubliceerd en stimuleert dat zo veel mogelijk.” Waarom dit dan ook niet laten gelden voor het onderwijsmateriaal?

Om deze stap te zetten is het volgens SURF zaak om nu gezamenlijk in te zetten op onder meer het stimuleren van onderzoek naar de impact van open online onderwijs, het stimuleren van de internationale positionering en branding van het Nederlandse hoger onderwijs binnen het wereldwijde speelveld van open online onderwijs en het opschalen en verbreden van de activiteiten om het hoger onderwijs actief te betrekken in de discussie rondom open en online onderwijs. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK