KU Leuven wil cijfers inkijken

Nieuws | de redactie
12 augustus 2013 | De nieuwe rector van de KU Leuven, Rik Torfs, schrijft de teleurstellende resultaten van de eerstejaars in het hoger onderwijs deels toe aan de kwaliteit van het middelbaar onderwijs. Dat leidt “nu leerlingen op die later in het hoger onderwijs ontsporen. Zo zit de frustratie er al ingebakken.”

Volgens rector Torfs zijn er grote verschillen tussen de Vlaamse scholen van voortgezet onderwijs. “Er zijn grote verschillen tussen scholen, maar men durft dat niet te meten. De slaagcijfers die afgestudeerden van middelbare scholen halen in het hoger onderwijs, zouden openbaar gemaakt moeten worden,” zegt hij in de Standaard.

Meepraten over kwaliteit

Hij vindt ook dat de universiteiten mogen meepraten over de kwaliteit van het secundair onderwijs. De bedroevende slaagcijfers van de eerstejaars schrijft Torfs deels toe aan de kwaliteit van het middelbaar onderwijs. “Er zijn grote verschillen tussen scholen, maar men durft dat niet te meten.” Volgens Torfs leidt het middelbaar onderwijs “nu leerlingen op die later in het hoger onderwijs ontsporen. Zo zit de frustratie er al ingebakken. Je schept verwachtingen die niet waargemaakt worden”, zo laat hij weten. “Die discussie hebben de universiteiten onvoldoende meegevoerd bij de recente hervorming van het secundair. Ik betreur dat.”

Verkapte sociale selectie

Torfs wil geen hogere retributie voor het HO, het zogeheten inschrijvingsgeld. In Vlaanderen is dat ongeveer €600. “Als we het inschrijvingsgeld zouden verdubbelen, zou dat enorme consequenties hebben. Ik huiver voor verkapte sociale selectie. Studiekosten blijven, ook voor middenklasse gezinnen, een zware dobber, zeker als ze verschillende studerende kinderen hebben. Hoger onderwijs moet toegankelijk blijven.” Hij wil daarbij ook inspanningen doen om meer allochtonen naar de universiteit te krijgen.

De Leuvense rector is in dat verband geen voorstander van een bindende selectie. Hij wil dat studenten na het eerste semester vlot kunnen overstappen naar andere opleidingen, ook aan de hogescholen. “Als ze dan na hun tweede semester wel slagen, hebben ze geen jaar verloren.”

In zijn interview met ScienceGuide voor zijn aantreden gaf Torfs al aan, dat hij het de opdracht van het hoger onderwijs acht zich nadrukkelijker in te laten met zorgen en dilemma’s in de samenleving en daar ook vanuit de eigen expertis concreet op in te gaan.

Zo zei hij onder meer:  “Bij de recente onderwijshervorming in Vlaanderen – gelukkig zijn het nog maar vage plannen – is Leuven nauwelijks betrokken geweest. Dat vind ik niet goed. Ook op het vlak van de toekomst van Europa en op het vlak van duurzaamheid zou de universiteit meer richtinggevend moeten zijn. En ook in de politieke transformatie van een representatieve naar een meer participatieve democratie heeft de universiteit een rol.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK