Toetszaal leerplek
385 plekken biedt de grote tentamenhal op het binnenplein van de Vrije Universiteit. Sinds kort is de zaal volledig ingericht met computerschermen. Opklapbaar, want er moet ook nog steeds op gewone manier getoetst kunnen worden.
Toetszaal moet multifunctioneel
Sharon Klinkenberg van de Special Interest Groep Digitaal Toetsen van SURF vertelt: “Als je een tentamenzaal zo inricht dat er alleen digitaal getoetst kan worden, dan gaat dat echt niet opwegen tegen de kosten.” Een toetszaal moet dus multifunctioneel zijn; ook colleges, werkgroepen en klassieke toetsen moeten er gedaan kunnen worden.
Een goed exploitatiemodel is dan ook essentieel, vindt Klinkenberg. Voor een grote digitale tentamenzaal is een investering van zo’n €380.000,- nodig, leert de VU, en om dat er uit te halen moeten er zo’n twintig duizend toetsen per jaar afgenomen worden.
Thuis toetsen nog niet aan de orde
Is zo’n grote tentamenhal eigenlijk nog wel van deze tijd, als alles digitaal georganiseerd kan worden? Sharon Klinkenberg denkt van wel. Het gaat nog wel even duren voor studenten hun tentamen zelf thuis gaan maken, verwacht hij. “Je hebt erg weinig grip op de hardware waar een student achterzit. Er is wel software om studenten er van te weerhouden op internet antwoorden te zoeken, maar door middel van screensharing kunnen studenten nog steeds wel aan antwoorden komen.”
De digitalisering van het tentamineren zal dus vooralsnog wel plaats blijven vinden op de universiteiten en hogescholen zelf. Die digitalisering heeft volgens Klinkenberg namelijk in zich zelf wel degelijk de toekomst. “Het voordeel is dat je vrijwel direct resultaten beschikbaar hebt. Dat geldt natuurlijk voor multiple choice vragen, maar ook het manueel nakijken van essayvragen gaat sneller als de docent het antwoord al op een computerscherm ziet. Het hele nakijkproces gaat veel sneller, denk alleen maar aan het wegvallen van slecht leesbare handschriften.”
Voor het afnemen van tentamens biedt digitaal toetsen mogelijkheden, grotere kansen zijn er echter voor het toetsen van studenten gedurende het onderwijsproces. Klinkenberg: “Juist daar zitten kansen, omdat je digitaal veel inzicht kunt krijgen in de learning analytics van studenten. Daar kan nog wel veel gebeuren qua ontwikkeling, maar het is in de feedback die je studenten kunt geven heel waardevol.”
Vastleggen van studievoortgang
Juist in het vastleggen van studievoortgang en de houvast die je studenten daarbij kunt geven zitten grote kansen. Kansen die ook in de ontwikkelingen met MOOC’s al volop onderkend worden. “Je kan bij digitaal toetsen natuurlijk ook direct doorlinken naar een filmpje van de Khan Academy. Dat maakt het onderwijsproces daarmee veel interactiever.”
De VU en de UvA zijn niet de enige onderwijsinstellingen die de komende tijd investeren in digitale toetsmogelijkheden. Ook in Groningen, Rotterdam, Delft en bij Saxion in Overijssel zijn ze op verschillende schalen bezig met ruimtes voor digitaal examineren.