Rembrandt in 3D
Een ‘lookalike-wedstrijd’ met de originelen was volgens de hoogleraren Pieter Jonker, Jo Geraedts en Joris Dik niet het doel. “Het is een techniek in ontwikkeling, met het doel de oppervlakte-eigenschappen van het origineel zo dicht mogelijk te benaderen. We combineren nu reliëf en kleur in 3D, wat al een heel nieuwe dimensie is. Op termijn willen we ook andere relevante eigenschappen kunnen printen, zoals bijvoorbeeld glans en transparantie,” vertelt Dik.
Reliëf scannen in 3D
De originele schilderijen zijn opgebouwd uit verschillende lagen en materialen, en vaak aangetast door de tand des tijds. Met scans en 3D-prints kunnen onderzoekers het maakproces blootleggen en achterhalen hoe het schilderij eruit zag voordat bijvoorbeeld de kleuren vervaagden. De TU Delft heeft een methode ontwikkeld om op moleculair niveau zowel het kleurenbeeld als het reliëf te scannen in 3D. Op basis van die scan print Océ een reproductie van het schilderij.
“We kunnen op dit moment 3D-prints maken van de Joodse Bruid zoals die er nu uitziet, maar op termijn willen we ook replica’s maken van eerdere fasen. Wat kunsthistorici en restauratoren nooit kunnen en mogen doen met het origineel kan en mag wel met de 3D-replica’s: experimenteren”, aldus Dik.
Presentatie in het Rijksmuseum
De 3D-schilderijen – naast Het Joodse Bruidje, werden ook Rembrandts’ zelfportret en ‘Bloemen in blauwe vaas’ van Van Gogh in 3D uitgevoerd – worden gepresenteerd op de conferentie Technart in het Rijksmuseum. Dit is een internationale conferentie van kunstexperts en wetenschappers, gewijd aan de nieuwste natuurwetenschappelijke technieken om kunstwerken te onderzoeken.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Schade door aangekondigde langstudeerboete doet zich nu al voor”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”