Zappiens in Leeuwarden

Nieuws | de redactie
6 september 2013 | Farid Tabarki bezoekt niet alleen Noord Korea, maar ook Stenden Hogeschool in 'EU-cultuur hoofdstad' Leeuwarden. Als HBO-jaaropener kreeg hij inspiratie tot doordenking van de homo zappiens in het hoger onderwijs en een 19e eeuwse "onderwijsindustrie waarin jaarlijks €30 mrd omgaat en 300.000 mensen werken."

De ‘Trendwatcher van het Jaar 2012-2013’ heeft wel iets met hoger onderwijs. Niet alleen was Tabarki bestuurslid van de LSVb, ook was hij de ceremoniemeester, debatleider en duizendpoot in ‘de Glassroom’ tijdens de Obama Summit in Amsterdam dit voorjaar.

Leraren supermensen

In zijn wekelijkse column in het FD vertelt hij over de reflectie die zijn dag bij Stenden hem bracht.

“De homo zappiens is jong. Docenten en ouders moeten zich daarom afvragen of het klimaat waarin zij deze homo laten opgroeien, wel geschikt voor hem is. Het bestaande onderwijssysteem is opgezet als een productielijn van Ford. In groepen (‘batches’) van dertig man/vrouw worden ze klaargestoomd voor formele, voor iedereen identieke eindtermen. Onder leiding van leraren die supermensen moeten zijn: ze zijn kennisbron, didacticus, coach, mentor en opvoeder, allemaal tegelijk.”

“Geen enkele docent kan al deze dingen even goed en van de mogelijkheden van jonge mensen om zichzelf en elkaar dingen te leren, wordt nauwelijks gebruikgemaakt. Dat is jammer: de onderwijsindustrie waarin jaarlijks €30 mrd omgaat en 300.000 mensen werken, laat een schat aan waarde liggen. Waarom houdt het onderwijs vast aan 19de-eeuwse werkvormen?”

Maucrice de Hond en Radboud rector

Dat brengt hem tot een verbinding tussen Maurice de Hond en rector Bas Kortmann. “Een iPad voor elke leerling verandert niets: het gaat om een nieuwe mentaliteit die aansluit bij de veranderde geestesgesteldheid van de jongeren van nu. De rector magnificus van de Radboud Universiteit Nijmegen vindt dat alle leraren in het vwo een universitaire opleiding zouden moeten hebben. Prima natuurlijk, en we hebben genoeg afgestudeerde hoger opgeleiden zonder baan, maar daar gaat het niet om.”

“Het onderwijs moet op veel fundamenteler niveau veranderen. Waarom zou je als docent een poging doen om een natuurkundig verschijnsel uit te leggen als de universiteit van Stanford hierover een fantastisch filmpje gratis ter beschikking stelt?”

Zijn conclusie is niet de oprichting van een nieuwe school vernoemd naar een Apple-oprichter, maar de vraag leggen waar deze het beste terecht kan komen. Bij de homo zappiens zelf, de studenten in Leeuwarden en waar ook ter wereld.

Farid Tabarki’s verhaal op ScienceGuide over zijn reis naar Noord Korea in de weken vlak voor de dood van ‘Dear Leader’ Kim Jong Il leest u hier.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK