De oogst van Bussemaker

De minister benadrukt in gesprek met ScienceGuide, dat haar agenda “niet van ons, in ons eentje is. Hij is niet alleen van OCW of alleen maar Haags. We zijn een jaar lang overal geweest, onderweg naar lerarengroepen en bijeenkomsten voor de invulling van de agenda met wat zij voor hun vak belangrijk vinden.”
Op de conferentie van bijna ministers van onderwijs in Istanbul vorige week had Bussemaker allerlei elementen ook al met collega’s uit de OECD landen kunnen bespreken. “Er was een heel aantal daar dat ook in Amsterdam bij de Summit was. Er zijn toen al allerlei interessante, nieuwe netwerken ontstaan tussen collega’s en mij onderling. Ik zei tegen ze nu ‘jullie hebben het leukste en belangrijkste van de Summit gemist. The day after!’”
Energie overdragen
De Impulsdag die ScienceGuide met Eerst de Klas, Sirius, School aan Zet, het PBT en de Onderwijscoöperatie destijds organiseerde, had blijvende impact zo bevestigt Bussemaker. “Daar konden we de energie uit de Summit overdragen naar de leraren en de beste projecten bij hun.” Een daarvan, het juniorleraarschap door Pabo-studenten en lector Marco Snoek van de HvA, wordt een vast, nieuw beleidsonderdeel van de Lerarenagenda, nadat het in een pilot uitgeprobeerd gaat worden.
De eisen aan de instroom in het leraarschap gaan omhoog, ook door meer en gerichte matching aan de niveau-eisen van de kennisbases voor de Pabo. Er komen ook meer van zulke kennisbases. Tevens komen die er voor de tweedegraadslerarenopleidingen in het HBO. Eerst de Klas en Traineeship krijgen forse expansieimpulsen. Ook gaat VNO-NCW het bedrijfsleven en talenten daaruit nauwer betrekken bij het werk in scholen en met scholen.
Uit het Nationaal Onderwijs Akkoord komt bijna €700 miljoen voor versterking van kwaliteit van leraren. Bussemaker en Staatssecretaris Dekker willen deze middelen zoveel mogelijk steken in de kernpunten van de Lerarenagenda. Daar gaan zij met het veld de dialoog over aan. Uit andere ‘potjes’ was €300 miljoen bijeengebracht voor enkele gerichte lerarenprojecten, zodat OCW nu €1 miljard kan investeren. “Zonder het NOA hadden we deze ambitie zo niet kunnen waarmaken,” onderstreepte Dekker tegen ScienceGuide.
Meest Gelezen
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
NS onderzoekt financiële prikkels om studenten uit de spits te weren
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
VVD ruilt kennisgeld Groeifonds in voor fossiel belastingvoordeel
‘Kennis van zwaktes ChatGPT helpt voorkomen van fraude bij schrijfopdrachten’
