1 jaar Rutte-II
Bij de start van het kabinet schreef ScienceGuide over een van de sleutelgegevens van het voorbije jaar dit: “Zij vinden nu geen meerderheid meer in de Eerste Kamer voor hun voorliggende SF-plannen. Tactisch uitstel daarvan is op zich mogelijk, want de opbrengst aan bezuinigingen is voorlopig gering. Maar nu al gaan marchanderen met het regeerakkoord –na de perikelen rond de zorgpremie en belastingtarieven- is nogal riskant.”
“Bovendien is zo’n uitstel nog om een andere reden riskant. Alles wordt dan opgehangen aan de uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen van de uitslag van maart 2015. Deze zouden in juni van dat jaar een Eerste Kamer moeten opleveren die VVD en PvdA een afdoende meerderheid zou bieden. Om de uitvoering van wezenlijke projecten uit het regeerakkoord van de twee fracties in de Tweede Kamer daar bijna geheel van afhankelijk te maken, is bijna verlammend voor de eerste twee of meer jaar van Rutte-II.”
Extra wrang
Pauline Meurs en Thom de Graaf kwamen met een aansporing aan de nieuwe bewindslieden om nu niet “met de ogen dicht te gaan sturen.” De voorzitters van het HBO en ZonMw noemden Rutte/Asscher “kortzichtig” bij hun blik op de zorgvraag in ons land en de doorwerking van de vergrijzing. “Helaas realiseren Rutte en Samsom zich onvoldoende dat goede zorg aan huis alleen mogelijk is als we in nieuwe technieken en concepten investeren.” Zij wezen daarbij op een recent, innovatief en besparend voorbeeld, “de ‘moderne’ wijkzusters”
Deze waren vier jaar geleden met steun vanuit de overheid aan de slag gegaan. Dit werd “met praktijkgericht onderzoek ondersteund, omdat haar taken en positie nog veel complexer zijn dan die van de vertrouwde wijkzuster van vroeger. En wat blijkt? Per verpleegkundige wordt nu jaarlijks € 18.000 aan zorg bij duurdere instellingen bespaard.” De bezuinigingen op dit soort onderzoek noemden zij daarom “extra wrang.”
Jongeren willen meteen actie
Dennis Wiersma van FNV Jong legde direct een actieplan op tafel tegen de snel oplopende jeugdwerkloosheid. In 10 punten zetten zij concrete acties uit voor afstudeerders. Onder meer een rem op MBO dat vooral naar de UWV-kaartenbak voert en een Algemene Ontwikkelingswet (AOW) voor jongeren tot 5 jaar na afstuderen.
Ook het ISO kwam met zijn visie op de ‘to do list’ van het nieuwe kabinet op het terrein van hoger onderwijs. Zij noemden onder meer: “Vermijd besluiten die haaks staan op het rapport Veerman, dat in 2010 omarmd werd door een grote Kamermeerderheid. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat studenten de mogelijkheid moet worden geboden om een minor of master te volgen in een andere stad dan waar zij hun bachelor volgen, maar ook dat de politiek geen boete heft op ambitie. Vanuit dat oogpunt pleiten wij voor het ondubbelzinnig afschaffen van de langstudeerboete, het herstellen van het OV-reisrecht naar de studieduur + 3 en het wederom betaalbaar maken van een tweede studie.”
Onderwijs à la Defensie
Het CPB kwam met een droge analyse van de echte cijfers van het regeerakkoord en de uitgaven voor kennis. Rutte-II deed voor onderwijs wat het voor defensie deed, noteerde het Planbueau. Namelijk netto niets extra’s aan toekomstinvesteringen. HBO, WO en studenten moeten zelfs fors inleveren, zo rekenden zij voor.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport