Meer lef voor noordelijk MKB
Karel Jan Alsem is sinds 2012 lector Marketing aan de Hanzehogeschool Groningen en wordt op vrijdagmiddag 29 november officieel geïnstalleerd. Hij verricht onderzoek op het vlak van effecten van marketing en merkbeleid. Uit een eerder gepubliceerd onderzoek van zijn kenniskring Marklinq blijkt dat het niveau van marketing bij het MKB in Noord-Nederland nog niet erg hoog is.
De kern van marketing volgens de boeken die Alsem schreef is enerzijds klantgerichtheid en anderzijds merkprofilering. Uit diverse studies blijkt dat bedrijven die dat goed doen gemiddeld winstgevender zijn. Merkprofilering vereist durf en minder bescheidenheid. En vooral in dat opzicht kunnen noordelijke ondernemers nog wel wat leren van collega’s uit bijvoorbeeld de Randstad.
Emotionele motieven boven tafel krijgen
Een van de nieuwe projecten van Alsem is onderzoek naar de factoren die de handel tussen Noord-Nederland en Noord-Duitsland beïnvloeden. En in het bijzonder hoe het noordelijk MKB en grotere Duitse ondernemers tegen elkaar aankijken. Want juist onbewuste, emotionele motieven bepalen de keuzes van mensen. Ook in het bedrijfsleven. En het boven water krijgen van deze gevoelens is de basis voor het verbeteren van de onderlinge relaties. En dus van de onderlinge versterking van de beide noordelijke economieën.
Het lectoraat Marketing besteedt extra aandacht aan de zorgsector. Ook daar wordt door de marktwerking de profilering van zorgaanbieders steeds belangrijker. Het boek dat Alsem hierover schreef, Zorg met liefde en lef, is eveneens een pleidooi voor betere klantgerichtheid en een sterker merkbeleid. Daardoor weten zorgcliënten en zorgverzekeraars ook beter waarvoor ze moeten kiezen en zal de zorg uiteindelijk efficiënter kunnen worden verleend.
Meest Gelezen
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport