Docent belichaamt ICT

Nieuws | de redactie
4 december 2013 | Technieken van informatie overbrengen en communiceren staan aan de basis van het docentschap. In SURF Magazine bepleiten Simon Verwer en Eke Rebergen het conceptueel herzien van de relatie tussen docent en ICT. “De docent is geen gebruiker van ICT, maar belichaming van ICT.”

De jonge docenten Simon Verwer en Eke Rebergen vormen samen De Denkfiguren. In het meest recente SURF Magazine bespiegelen zij op de laatste ontwikkelingen in het hoger onderwijs zoals diplomawaardes, nominaal studeren en het ontstaan van excellentieprogramma’s. Hoe verhoudt de docent zich tot deze ‘macro-ontwikkelingen’ en hoe definieert deze zijn beroep, vragen Verwer en Rebergen zich af.

Geen gebruik, maar belichaming

“Dit vraagt om een nieuwe positionering van de docent die tegenwoordig ook wel expert, coach, facilitator of begeleider wordt genoemd.” Centraal in die herpositionering staat de steeds grotere rol voor ICT in de klas en de haat-liefde verhouding die docenten daarmee vaak hebben. Verwer en Rebergen stellen daarom dat “we de relatie van de docent tot ICT op conceptueel niveau herzien.”

“De docent is geen gebruiker van ICT, maar hij ís een belichaming van ICT,” stellen zij. “ICT staat voor ‘informatie­ en communicatietechnologie’. De technologie van informatie (het overbrengen, vinden, vertalen en structureren van informatie) en de technologie van communiceren (het effectief inzetten, filteren, aanzetten tot of juist belemmeren van communicatie) zijn integraal onderdeel van elke soort onderwijs.”

Geen radertje, maar vernieuwende techniek

De docent is daarom volgens De Denkfiguren de beste techniek “om als school in te zetten om zijn studie effectief te laten doorlopen. De docent kan beschouwd worden als de meest interactieve, informatieve, communicatieve techniek binnen het onderwijs en daarmee de meest geavanceerde, storingsgevoelige en kritische.”

Een meer filosofische benadering kan er daarom voor zorgen dat de docent zichzelf niet langer een technisch radertje voelt, maar juist als een zichzelf continue vernieuwende techniek, zo stellen Rebergen en Verwer. “De docent is een veel spannendere, veelbelovendere techniek, een zichzelf uitvindende techniek, een allesomvattende en aansturende techneut, een vaardige kunstenaar.

De column van Simon en Eke is te vinden op pagina 20 van het SURF Magazine. Bestellen kan hier


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK