Docenten effectiever dan zittenblijven

Nieuws | de redactie
4 december 2013 | Nederland kent de meeste zittenblijvers van alle OECD-landen, dat kost 12 procent van het onderwijsgeld. OECD onderwijstopman Michael Davidson adviseert Minister Bussemaker: “Het is veel effectiever dit geld te investeren in goede docenten.”

Nederland is van alle OECD-landen het land die het meeste geld besteedt aan zittenblijvers, blijkt uit het PISA onderzoek van de OECD. Een zittenblijver kost Nederland rond de 45.000 Euro. De totale kosten van doubleurs ligt rond de 12 procent van het Nederlandse budget voor het basis- en voortgezet onderwijs, berekende de OECD. 

Niet het hele jaar wachten met ingrijpen

Michael Davidson, hoofd van de onderwijsafdeling van de OECD, heeft enkele aanbevelingen voor Minister Bussemaker om met hetzelfde onderwijsbudget meer effect te sorteren. “Echt effectieve onderwijssystemen zien snel welke scholieren maar net kunnen meekomen en geven deze kinderen extra aandacht. Het laten zitten van scholieren is het tegenovergestelde van dit effectieve beleid waarin scholieren centraal staan.” 

“Met zittenblijven wordt het hele jaar gewacht op een eindtoets of het laatste rapport om te concluderen dat het hele jaar overgedaan moet worden. Een veel effectiever manier is om het geld te investeren in docenten die de vaardigheden hebben die deze scholieren een duwtje in de rug kunnen geven gedurende het gehele jaar,” aldus Davidson. 

“A score literally of the chart”

Ook al lopen de prestaties van Finland licht terug, het blijft het voorbeeld van effectief onderwijsbeleid, volgens Davidson. “Natuurlijk wordt Finland vaak als voorbeeld aangehaald, maar met een reden. Finland heeft een erg effectieve manier van interventie ontwikkeld. In een erg vroeg stadium wordt gesignaleerd hoe een scholier extra ondersteund kan worden.” 

“Bijna de helft van de Finse scholieren  heeft op 15-jarige leeftijd voordeel ondervonden van wat de Finnen ‘speciaal onderwijs’ noemen. Hierin is veel ruimte voor één-op-één ondersteuning van scholieren. Vaak wordt ook in een tandem gewerkt, om zo samen zo effectief mogelijk het kind te ondersteunen.” 

“Door deze maatregelen zie je dat het percentage ‘zwakke scholieren’ in Finland erg laag is. Daarbovenop is het verschil tussen scholen in Finland erg klein. Waar je ook les krijgt in Finland, de kwaliteit is goed.” 

Ook in Estland wordt dit systeem tegenwoordig met veel succes toegepast. Shanghai kent een vergelijkbaar systeem met veel persoonlijke aandacht voor scholieren. Volgens Davidson kan dit beleid toch bijzonder goed onderwijs leiden. “Shanghai’s score was literally of the chart”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK