Gratis Delftse studie op wereldschaal

Nieuws | de redactie
20 februari 2013 | Delft treedt als eerste universiteit in Nederland toe tot edX, het MOOC-platform van MIT en Harvard. Hun topman Anant Agarwal vindt het “fantastisch” dat de TUD zo gratis online kennis gaat aanbieden en roemt haar historie rond open onderwijs. “It’s what edX is all about: the best courses, from the best professors, from the best universities in the world.’”

Delft gaat volgend collegejaar haar eerste ‘Massive Open Online Courses’ (MOOCs) aanbieden: Water Treatment Engineering, Solar Energy en Introduction to Aerospace Engineering. Daartoe slaat het de handen ineen met de abslotue top van het hoger onderwijs in de USA.

Alle benodigdheden voor de gekozen vakken zijn online te vinden, video’s met colleges, opdrachten, maar ook bijvoorbeeld proeftentamens. Alles is volledig open source, en kan zo door iedereen gevolgd worden met een internetverbinding, onafhankelijk van woonplaats, sociale status of vooropleiding. MOOCs worden gegeven zoals een vak op de campus: in een vaste periode van acht weken en met interactiemogelijkheden met mede-cursisten, maar dan wel een stuk flexibeler dan traditioneel onderwijs in een collegezaal.

Deelnemers krijgen huiswerk en kunnen de cursus afsluiten met een certificaat van deelname, uitgereikt door DelftX. Het Delftse kanaal van EdX. Eerder deze week begon bij edX de MOOC van de oud-student uit Delft en televisiepersoonlijkheid Walter Lewin, op het MITX kanaal. 

Rijke historie in online onderwijs

Anant Agarwal is “very delighted” met het toetreden van Delft. “It is fantastic news! That is what edX is all about: offering the best courses, from the best professors, from the best universities in the world. Delft has a very rich history in open courses and OpenCourseWare. Delft joining our platform with open content is the next important step for edX. Our goal is to have a very diverse group of universities, both in geography and scientific fields. We want universities that join our core business and share our core values”. 

Agarwal vertelt dat dit allemaal nog maar het begin is, want de ontwikkelingen gaan in een “moordtempo”. Vorig jaar nog maar begonnen de ‘Big Three’ –  edX, Cousera en Udacity – met het aanbieden van de eerste MOOCs. Maar op het gebied van open online onderwijs gebeurde daarvoor al meer. De TU Delft heeft al ruime ervaring met open online onderwijs: meer dan honderd cursussen zijn gepubliceerd als Open CourseWare. 

Bij OpenCourseWare is de student niet gebonden aan het campusritme van acht weken zoals bij een MOOC, maar kan hij, nog meer dan bij een MOOC, zijn eigen tempo bepalen. Zo wordt het Delftse onderwijs op het gebied van Water Treatment gebruikt aan de universiteit van Bandung in Indonesië, maar ook door bijvoorbeeld waterbedrijven in eigen land. 

Zichtbaar in de wereld

“We zijn erg blij dat we aan kunnen sluiten bij de edX universiteiten”, vertelt Anka Mulder, de drijvende kracht achter online onderwijs in Delft. “We zien edX als een mogelijkheid om meer te leren over online onderwijs. Daardoor kunnen we ook het reguliere onderwijs op de campus blijven verbeteren. Daarnaast worden het onderwijs en onderzoek van de TU Delft zichtbaarder in de wereld”. 

De ontwikkeling van MOOCs gaan ook niet aan de andere Nederlandse universiteiten voorbij. Leiden start eind mei op Cousera met een MOOC, ‘The Law of the European Union: An Introduction’. De UvA begon deze week met haar eigen MOOC ‘Introduction to Communication Science’. Verschil met Leiden en Delft is dat de UvA zich niet onder één van de drie grote platforms (edX, Udacity en Cousera) schaart, maar het enigszins besloten op haar eigen portal aanbied. 

Nooit meer om negen uur vroeg 

ScienceGuide sprak met Anant Agarwal niet alleen in zijn rol van CEO van het revolutionaire HO-initiatief op wereldschaal, maar ook met de professor Agarwal, die in zijn eigen vak met vallen en opstaan, leert te werken als MOOC-docent. Want naast edX topman is hij hoogleraar ‘Electrical Engineering and Computer Science’ aan MIT. Studenten die zijn vak volgden, roemen zijn “contagious enthousiasm”. 

Hoe is dat eigenlijk, lesgeven aan tienduizenden studenten tegelijkertijd? “At some level it is  practically the same, but the means are very different from traditional teaching. In online teaching there are no lectures, classrooms or blackboards. You work with learning sequences: videos of approximately 15 minutes that are linked with interactive exercises. These more advanced means dramatically improve learning.” 

U heeft zowel lesgegeven op de ‘traditionele’ manier als in een MOOC, wat heeft uw voorkeur?

“It is very nice that you ask this, since when you would have asked me this question before October 2011 I would definitely have answered traditional teaching. In the beginning, I was not very comfortable in online teaching. Later, it became clear to me that it is possible to connect more and in a more meaningful way with the students.”

MOOCS hebben ook nog andere voordelen?

“You can create a course in your own time, at your own pace. For example, when my daughter is ill, I don’t have to go to the campus to teach anymore. All the work can all be done at my pace: when and where I want to do it.” 

“On top of that I don’t have to give lectures at 9:00am anymore. Lectures at 9 o’clock are the worst, there are hardly any students and they are not very motivated either”. Not only teachers get more control on the ‘when and where’ of courses. Students can follow MOOCs whenever they like, and that isn’t early in the morning. “The most popular time for students to download lectures is between midnight and 1 o’clock.” 

Een miljard studenten 

EdX heeft als doelstelling om een miljard mensen op te leiden. Wie zou in Agarwals droom deze miljardste student zijn?

“This student can come literally from anywhere. It can be a child from an Indian village or an old woman from Sub-Saharan Africa. Or it can be a teenager living in a luxurious penthouse in New York City. Open Online Education is the ultimate democratizer.” 

Anka Mulder sluit zich hier volledig bij aan: “Online onderwijsmateriaal stelt mensen in staat zich hun leven lang te blijven ontwikkelen, in Nederland, maar ook daar buiten. Unesco schat dat in 2025 zo’n 80 miljoen meer mensen hoger onderwijs willen volgen dan nu. Om aan die vraag te kunnen voldoen met conventionele universiteiten zouden de komende twaalf jaar elke week drie universiteiten voor 40.000 studenten gebouwd moeten worden. Een onmogelijke opdracht. Online onderwijs biedt wel mogelijkheden om grote groepen te onderwijzen.”

Lees het volledige interview met edX topman Agarwal hier


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK