Voodoo-learning

Nieuws | de redactie
30 mei 2013 | Voldoet de school nog aan de technologische expertise en verwachtingen van de student van nu? Inholland-onderzoeker Hans den Hartog vraagt zich af hoe 'modern onderwijs' de student het best kan voorbereiden op de arbeidsmarkt van de toekomst.

Hans den Hartog, research fellow van de kenniskring Digital World, analyseert in welke vorm digitaal onderwijs het best kan worden aangeboden: “Binnen de hogeschool Inholland kunnen we, doordat we in rustiger vaarwater zijn gekomen, onze energie weer volop richten op onderwijsontwikkeling en ons credo ‘de docent centraal’ gestalte geven in de dagelijkse lespraktijk. Hoe ‘maken’ we modern onderwijs?”

Daarbij is de vraag vanuit de professies belangrijk naar welke ontwikkelingen in de buitenwereld de hogescholen ‘naar binnen’ vertyalen, zodat studenten voorbereid blijven op de arbeidsmarkt van 2017 en daarna. Voldoet de school nog aan de technologische verwachtingen van de student in de 21e eeuw? Versterkt school het gebruik van technologie ook na de opleiding eigenlijk wel? Hoe kunnen we moderne digitale didaktiek optimaal inzetten binnen ons onderwijs?

Studeren met smartphone

Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat digitale content essentieel is voor 86 procent van de studenten en deze delen mee dat ze technologie buiten school meer gebruiken dan in de klas. Ongeveer 30 procent van de studenten vindt smartphones essentieel voor onderwijs. En ruim 59 procent van de studenten gebruikt digitale technologie voor het communiceren met andere studenten voor educatieve doeleinden.

Via internet en mobiele telefoonnetwerken, is het mogelijk, en inmiddels al heel gewoon, om digitale publicaties te produceren en te verspreiden, die zo ook op mobiele apparaten en tablets kunnen worden geraadpleegd. Niets nieuws onder de zon zou je zeggen, je kunt al via een Mobile Learn App je Blackboard course openen op je mobiele telefoon.

Je kunt als docent al lang een interactief pdf document plaatsen op Blackboard en dan bewegen alle studenten zich toch ook al in de digitale wereld. Wat moet er dan nog meer?

Voodoo-learning

Maar dat is niet wat wij willen, ons gaat het vooral om het co-creëren en – publiceren van interactief digitaal educatief materiaal. Het gaat niet alleen om materiaal dat door uitgeverijen of docenten is ontworpen en gepubliceerd, maar ook om door studenten gemaakt werk. Wij willen het “Voodoo-learning” concept introduceren.

Prikkelend, “pittig” onderwijs, op afstand, en voor – en – door docenten & studenten gemaakt en verspreid. Kernpunt is in iedere geval dat het hoogwaardig onderwijsmateriaal oplevert, ook voor andere studenten. Veel van de communicatie tijdens het leerproces verloopt via social media. Een docent attendeert via Twitter dat het materiaal voor de les van morgen via de getoonde link bereikbaar is en dat ze ervan uit gaat dat de studenten de stof hebben bestudeerd als input voor de lessen van morgen.

Studenten krijgen direct bericht en lezen dat direct, zodat de bereikbaarheid is toegenomen en de kans dat studenten zich voorbereiden is toegenomen. De opvatting dat onderwijs & educatie beperkt kan worden tot het leveren van content is te eenzijdig, dus niet alleen aandacht voor het onderwijsmateriaal, maar vooral de nadruk op kennis co-creatie in projectmatige aanpak.

Altijd up-to-date onderwijsmateriaal

Technologische mogelijkheden worden optimaal benut door onderwijsmateriaal op tablets aan te bieden. Als variant op “Give them what they want!” zou je moeten zeggen: “Give them what we want on their own devices!”

Ontwikkelingen in de digitale wereld gaan snel, papieren boeken van uitgeverijen verouderen snel en kunnen niet in real-time aansluiten op ontwikkelingen. Of, in de handboeken staat helemaal niets over de actualiteit. Verschillende opleidingen binnen onze hogeschool vragen echter wel om onmiddellijke reacties op ontwikkelingen in de buitenwereld.

Als studenten en docenten samen actueel, digitaal materiaal te laten produceren is er sprake van “dubbel-onderwijs”. Om het materiaal te kunnen ontwikkelen is studie nodig en de studie levert studiemateriaal op voor anderen.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK