MOOC-godfather verlegt koers

Nieuws | de redactie
19 november 2013 | Udacity verschuift zijn aandacht van MOOCs voor hoger onderwijs, naar ondersteuning van trainingstrajecten voor bedrijven en de arbeidsmarkt. Blijkbaar kregen de kapitaalverstrekkers toch koude voeten, omdat HO-dienstverlening minder snel inkomsten oplevert.

Een interview met de oprichter van Udacity, Stanford computerwetenschapper Sebastian Thrun, op FastCompany trok daarom veel aandacht. Hij gaf aan, dat het ‘product’ van zijn nieuwe bedrijf niet leverde wat men beoogde en ambieerde.  “We’re not doing anything as rich and powerful as what a traditional liberal-arts education would offer you,” zei hij onder meer.

Lastig bedrijfsmodel

“These were students from difficult neighborhoods, without good access to computers, and with all kinds of challenges in their lives… it’s a group for which this medium is not a good fit”. En dat maakt het zakelijk model voor een bedrijf als Udacity lastig. Immers, men verliest voorlopig zodanig veel geld dat verder investeren niet langer verstandig lijkt.

Sebastian Thrun was de man die met zijn computer science cursus op Udacity 160.000 studenten mobiliseerde en daarmee de MOOC-hype aanwakkerde. Het is daarom des te opmerkelijker dat de man die destijds claimde een ‘magic formula’ voor onderwijs te hebben gevonden nu zijn koers zo drastisch verlegd heeft  en wel naar recht-toe-recht-aan bedrijfsopleidingen.

Bedrijfsopleidingen

De oprichter van Udacity noemt de koerswijziging de ‘biggest shift in the history of the company’. In plaats van open onderwijs gaat Udacity zich nu toeleggen op beroepsgerichte opleidingen voor bedrijven en training, waar cursusgelden voor betaald dient te worden. Thrun heeft verschillende bedrijven binnenboord gehaald, die bereid zijn te betalen voor cursussen die mensen opleiden waar behoefte aan is in het werkveld.

“At the end of the day the true value proposition of education is employment.” Sebastian Thrun lijkt met die woorden definitief afscheid te nemen van de MOOC-gedachte, waar de andere twee topspelers edX en Coursera voorlopig hun geld nog wel op in willen zetten. “If you focus on the single question of who knows best what students need in the workforce, it’s the people already in the workforce. Why not give industry a voice?”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK