Assimileren maakt ongelukkig
Radosveta Dimitrova, promovenda aan de Universiteit Tilburg, deed onderzoek naar identiteit en welbevinden van etnische minderheden in Europa. Dimitrova, zelf van oorsprong Bulgaarse, legde uitgebreide vragenlijsten voor aan ongeveer tweeduizend jongeren uit minderheidsgroeperingen in Bulgarije, Tsjechië, Kosovo, Roemenië, Duitsland en Nederland. Hoewel de omstandigheden in deze landen sterk verschillen, blijkt haar conclusie in den brede op te gaan: hoe beter de jongeren in staat zijn hun verschillende identiteiten te combineren, hoe gelukkiger ze zijn.
Beter in hun vel
“In mijn onderzoek onderscheid ik vier soorten identiteit”, legt de Dimitrova uit. “Identiteit op grond van nationale afkomst, culturele achtergrond, familiebanden en religie. Als al die vier identiteiten goed ontwikkeld zijn, zitten jongeren beter in hun vel en integreren ze beter in de samenleving.”
Nooit eerder vond zulk grootschalig onderzoek plaats naar de identiteit en het welbevinden van minderheidsculturen in voormalige ‘Oostbloklanden’. Hier spelen minderheden nog steeds een moeizame rol, merkte de onderzoekster. “Tijdens het communisme werden minderheidsgroeperingen gedwongen te assimileren in de dominante cultuur. Turken in Bulgarije moesten bijvoorbeeld hun naam veranderen en hun religie ontkennen. Nog altijd nemen minderheidsgroeperingen in die landen een marginale positie in.”
Alleen door zich publiekelijk de identiteit van de dominante groep aan te meten, zouden jongeren uit zulke groepen zicht krijgen op banen en goede scholing. Vooral de situatie van de Roma in Kosovo blijkt schrijnend. “Het hebben van de Roma-identiteit heeft er duidelijk een negatief verband met levensgeluk. We zien dat jongeren dan voor hun geluk juist meer leunen op familiebanden en religieuze identiteit.”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap