Stevige jonge leraren

Nieuws | de redactie
29 januari 2014 | Simon Verwer blijft geboeid door wat Teach First in ‘moeilijke scholen’ in gang zet. “Werkt het ook bij ons om de best opgeleide studenten in een uitdagende VMBO omgeving te plaatsen? Wat verstaan wij bijvoorbeeld onder de beste studenten?”

“BBC3 zendt momenteel een uiterst boeiende serie uit over startende leraren. Het zijn geen studenten van zomaar een lerarenopleiding, maar deelnemers van Teach First.

End inequality in education

Teach First scoort al een aantal jaren op rij in de top 5 van de toonaangevende lijst van de The Times Top 100 Graduate Employers. Teach First beschrijft haar missie als volgt: “Our mission is to end inequality in education by building a community of exceptional leaders who create change within classrooms, schools and across society.”

De serie heet ‘Tough Young Teachers’ en volgt een zestal leraren in verschillende achterstandsscholen. Het doel van Teach First is om door middel van deze beweging een oplossing te bieden voor het ‘achievement gap‘. De serie is een groot succes (beschouwing/recensie) en biedt een prachtige inkijk in het stressvolle leven van de startende leerkracht.

Mijn vraag: is het een goed idee? Nu bestaan er soortgelijke programma’s in een groot aantal landen waarbij er, logischerwijs, grote verschillen bestaan tussen de landen. In Nederland kennen wij het in de vorm van Teach First-achtige programma’s Eerst de Klas, waar ik zelf ook met enorm veel plezier aan heb deelgenomen, waarbij de focus ligt op de relatie tot het bedrijfsleven. De sollicitaties voor de lichting 2014/2015 zijn geopend tot 16 maart 2014!

Meer Eerst de Klas naar VMBO?

De insteek van Eerst de Klas betekent dat de best presterende WO-studenten niet zozeer terecht komen in de meest uitdagende scholen maar juist in merendeel in vwo scholen die zich toeleggen op excellentie. Er zijn zeker Eerst de Klas leraren actief in het VMBO, maar dit is een relatief klein aantal en die uitkomst komt niet voort uit de filosofie die aan het programma ten grondslag ligt.

In de UK zijn Teach First studenten bijvoorbeeld afkomstig van peperdure privé opleidingen, die wij hier in Nederland (nog) niet kennen. De afstand die zij door hun deelname overbruggen is groter dan zou kunnen zijn bij ons. De vraag die mij echter bezig houdt is een simpele en wezenlijke: is het een goed idee?

Ik ben nieuwsgierig wat het in onze Nederlandse context zou kunnen betekenen: werkt het om de best opgeleide studenten in een uitdagende VMBO omgeving te plaatsen? Wat verstaan wij bijvoorbeeld onder de beste opgeleide studenten?

Kent Nederland een achievement gap?

Nu is de tendens om juist basisschoolleraren in de eerste jaren van het VMBO te zetten om allerlei redenen, zoals onder meer beschreven in het inspirerende boek van Anja Vink waar ze docent Vincent van der Pas een jaar volgt.

Toen ik in Engeland was om het jubileum van Teach First te bezoeken en daar op ScienceGuide verslag over deed, viel mij vooral op hoe passievol de deelnemers spreken over hun bijdrage aan het oplossen van een sociaal probleem. Een dergelijk programma bestaat nog niet in Nederland. Ik ben voor nu vooral nieuwsgierig naar jullie opvattingen over:

– Klopt het uitgangspunt van Teach First?
– Zouden we in Nederland ook een dergelijk programma moeten hebben?
– Hebben wij in Nederland ook een ‘achievement gap‘?
– Hoe zou dit programma er dan uit moeten zien?”

Reageer op Onderwijsfilosofie.nl, via @Denkfiguren of via simon@denkfiguren.nl.

In Nieuw Zeeland wordt in het voortraject van de ‘Obama Summit’ over het leraarschap ISTP2014 eenzelfde thema op de internationale agenda gezet. Andreas Schleicher van de OECD gaat daar nu vast als aanjager op in. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK