Beter studeren met iPad

Nieuws | de redactie
4 februari 2014 | Is een iPad echt een pluspunt voor de uitvoering van het onderwijs? Ja, zeggen studenten in zowel industrieel ontwerpen en life sciences als zorg, die een test van de toegevoegde didactische waarde door een Saxion-lectoraat ondergingen.

Het onderzoek van het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs van Saxion naar de verschillende iPad-pilots die binnen de hogeschool zijn ingang gezet, geeft verschillende zinnige tips en conclusies. Zo bleken studenten toch meer interactie onderling te hebben gekend, dan zijn vooraf hadden ingeschat.

Minder afgeleid

“Studenten gebruiken de iPad voor aantekeningen, inzicht in lesmateriaal, informatie opzoeken meekijken met powerpoints of voor content gerelateerde apps,” zegt onderzoekster Simone van der Donk tegen Sax. Wat ook meeviel: de studenten werden minder afgeleid van het onderwijsproces met de iPad dan was verwacht. Extra aandacht voor zulke didactische aspecten is dan ook als aanbeveling uit het lectoraal onderzoek naar voren gekomen.

In de Gezondheidszorg academie heeft men in een van de pilot Scorion, een digitale feedbacktool, ingezet. Een van de betrokken docenten, Dorine Koopman, meldt daar de pluspunten van. “Het maakt nakijken heel makkelijk. Je krijgt een melding als voor een van je studenten een beoordeling is ingevuld of als er actie van je gevraagd wordt. Daarnaast worden punten automatisch opgeteld en hoef je zelf niet meer te rekenen. Een nadeel is wel het ontbreken van een plagiaatdetectie, maar daar wordt nu naar gekeken of dit nog op tijd geïmplementeerd kan worden.”

Bij Industrieel Product Ontwerpen binnen de academie Life Science Engineering en Design heeft men voor iPad’s een projectietafel ontworpen, die bij het onderwijs ingezet kan worden. De student kan daarmee zijn iPad koppelen aan de tafel en het schermpje daarvan wordt met een beamer op het projectieglas zichtbaar. Op dat glas kan de studenten, met anderen en docenten samen,  aantekeningen maken, ontwerpen uitproberen en resultaten samenvatten daarin. Door deze via de iPad op te slaan kan men het werken aan het ontwerp bewaren en verder brengen.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK