Hannover oranje kleuren

Nieuws | de redactie
27 februari 2014 | Nederland is kampioen op het ijs, terwijl onze oosterburen Sotsji waarschijnlijk liever snel vergeten. Maar als het om kennis en industriebeleid gaat kan Nederland nog veel van hen leren, stelt Ineke Dezentjé, voorzitter van de FME, in aanloop naar de Hannover Messe en Nederland als het partnerland daarvan.

“Oranje heeft het fantastisch gedaan op de Olympische Winterspelen. Nederland heeft zich gepositioneerd als de absolute schaatskampioen. Maar de grootse prestatie die vooral onze langebaanschaatsers in Sotsji hebben neergezet, is niet vanzelf gerealiseerd. Daar is een intensief meerjarig programma van training, samenwerking en innovaties – ik noem alleen maar de beroemde pakken en de Nederlandse klapschaatsen – aan vooraf gegaan. Daar kan de hele wereld een voorbeeld aan nemen.

Onze Oosterburen zullen de Winterspelen waarschijnlijk het liefst zo snel mogelijk vergeten. Maar als het om industriebeleid gaat, kan Nederland juist van de Duitsers nog veel leren. Duitsland is een industrieland bij uitstek en voert een sterk en handelsgericht beleid op het vlak van innovatie, financiering en energie. Dat zie je terug in lage energieprijzen, betere en meer financieringsmogelijkheden voor het bedrijfsleven en investeringen in duurzame energietechnologie.

Complementair met Duitse technologie

Duitsland was, is en blijft verreweg onze belangrijkste handelspartner en de belangrijkste groeimarkt voor Nederland. Bijna twee derde van de internationaal actieve bedrijven in onze achterban exporteert naar Duitsland. Met een record handelsvolume van bijna 160 miljard euro tornen de Nederlands-Duitse economische betrekkingen hoog uit boven praktisch alle andere internationale handelsrelaties.

De handel tussen beide landen is goed voor bijna 30 procent van het Nederlandse BBP. De Nederlandse en Duitse technologie en werkwijze zijn complementair, wij kunnen elkaar aanvullen en versterken. Deze samenwerking biedt kansen, voor beide partijen.

Nederland is vooraanstaand

In 2014 is Nederland partnerland van de Hannover Messe. De grootste en belangrijkste industriële beurs ter wereld wordt begin april bij onze belangrijkste handelspartner gehouden. Dat wij na China en Rusland zijn gekozen als partnerland toont aan dat ook  Duitsland beseft dat Nederland een vooraanstaand innovatief industrieland is.

FME speelt overigens een prominente rol in dat partnerschap op de Hannover Messe. Het is dan ook niet toevallig dat Monique van Daalen, Nederlands ambassadeur in Duitsland, afgelopen week in ons land was om diverse FME-lidbedrijven te bezoeken. Want op het vlak van grensoverschrijdende samenwerking valt er nog een wereld te winnen. Bedrijven, universiteiten en kennisinstellingen moeten onderling, maar ook met elkaar de mogelijkheden om met elkaar samen te werken veel beter benutten.

‘Powered by Dutch Technology’.

Duitsland is vermaard om de degelijkheid en om de grote omvang van de maakindustrie, terwijl Nederland wordt geroemd om de creatieve high-end oplossingen in nichemarkten. Oplossingen die veelvuldig door Duitse bedrijven worden toegepast.

Nederlandse bedrijven zijn belangrijke toeleveranciers voor de Duitse industrie. Maar liefst twintig procent van alle onderdelen in een Mercedes is afkomstig van de Nederlandse technologische industrie. Ik heb daarom wel eens schertsend gezegd dat elke Mercedes van een sticker moet worden voorzien met de tekst ‘Powered by Dutch Technology’.

Hannover plek bij uitstek

De Hannover Messe is de plek bij uitstek om te laten zien hoe succesvol onze bedrijven zijn op nichemarkten, in maatwerk én in het bieden van totaaloplossingen. Het is hét podium waarop wij kunnen tonen welke innovatieve oplossingen de Nederlandse industrie biedt voor wereldwijd grote maatschappelijke uitdagingen, zoals op het gebied van voedsel, energie, zorg, mobiliteit en veiligheid.

Wij zullen in Hannover laten zien hoe we samen met topinstellingen tot belangrijke R&D-ontwikkelingen zijn gekomen, hoe de kwaliteit en flexibiliteit van toeleveranciers bijdraagt aan betere ketensamenwerking, hoe we tot slimme energietoepassingen komen of tot oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken.

We presenteren ons gezamenlijk omdat we daarmee willen benadrukken hoe belangrijk ketensamenwerking is voor succes. Wij gaan ons als private sector nadrukkelijk gezamenlijk presenteren: productiebedrijven, toeleveranciers, brancheorganisaties, onderzoeksinstituten en kennisinstellingen.

De Hannover Messe is dé plek om zaken te doen met de hele wereld. Dit stelt onze bedrijven in staat nieuwe klanten en samenwerkingsvormen te winnen. Zo vergroten we via de Hannover Messe de verdienkracht. Wij gaan de Hannover Messe oranje kleuren!”


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK