Kwaliteitszorg Europees versterkt

Nieuws | de redactie
18 maart 2014 | Europese vertegenwoordigers van studenten, universiteiten en bedrijfsleven komen met nieuwe voorstellen om de kwaliteitszorg in Europa te versterken. Zij pleiten vooral voor meer samenhang daarbinnen en koppeling van kwaliteitszorg aan learning outcomes en het onderwijsproces.

De ‘Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area’ dateert van 2005 en wordt gezien als een referentiedocument voor interne en externe kwaliteitszorg in het hoger onderwijs. Bovendien helpt dit document om bij te dragen aan een generiek Europees kwaliteitszorgsysteem. De verantwoordelijkheid voor dit document ligt bij  het European Quality Assurance Register, waarin de verschillende kwaliteitsorganisaties zoals de NVAO zijn opgenomen.

De betrokken organisaties zeggen dat sinds 2005 aanzienlijke vooruitgang is geboekt in de ontwikkeling van een Europese kwaliteitsborging, zowel in de erkenning van elkaars diploma’s als het gebruik van elkaars leerresultaten. Daarbij is er een paradigma verschuiving gekomen waarin de kwaliteitszorg veel meer het onderwijs aan de student centraal is gaan zetten. In 2012 hebben de Europese ministers van onderwijs samen met de koepelorganisaties van studenten en universiteiten besloten om die Europese kwaliteitsstandaarden uit 2005 aan te passen aan die ontwikkeling.

Expliciete verbinding

De gezamenlijke organisaties onderstrepen dat in deze nieuwe richtlijn onder meer een meer expliciete verbinding wordt gelegd tussen het onderwijsproces en de beoordeling van de interne kwaliteitszorg van instellingen. Zij vatten de inhoud van de richtlijn als volgt samen: “As requested by Ministers, the organisations responsible for the proposal have sought to make the ESG clearer, particularly in terms of their structure and in order to avoid potential confusion with their interpretation.”

“The proposal, which presents the joint views of all of the organisations, reflects the recent changes in the EHEA and shows the way forward, we believe, by making a more explicit link to the learning and teaching process in the section on internal QA and defines the relationship of QA with other Bologna Process developments that have taken place since 2005 (including those relating to Qualifications Frameworks and learning outcomes).”


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK