MOOCs geven stroomversnelling

Nieuws | de redactie
5 maart 2014 | “Wij staren ons niet blind op MOOCs.” Wel is Anka Mulder van de TU Delft blij dat dit fenomeen open education in een stroomversnelling heeft gebracht. “Wat we nu willen is online education echt academische inbedding bieden.”

Op de TU Delft is men bezig om naar Harvard-model een Extension School op te zetten waarin alle activiteiten rond open education gebundeld zullen worden. “Met de benoeming van een decaan borgen we ook dat er qua onderzoek op het gebied van digitaal onderwijs echt stappen zullen worden gezet,” vertelt Anka Mulder aan ScienceGuide.

Als voormalig voorzitter van het OpenCourseWare Consortium is Mulder al jarenlang bezig om open  en online education op de kaart te zetten. Inmiddels zit ze in Delft in het college van bestuur en ziet ze nu dat er een aantal dingen “echt bij elkaar komt.”

Echt op inspringen nu

“Je merkt dat de vraag naar hoger onderwijs toeneemt. Tegelijkertijd wordt alles internationaler, ook het hoger onderwijs en zorgt de digitalisering er voor dat veel meer mensen toegang kunnen krijgen tot onderwijs. De grote behoefte aan leven lang leren groeit door. Dat die ontwikkelingen nu samenkomen, betekent dat wij daar ook echt op moeten inspringen.”

Wat Anka Mulder betreft is het de taak van universiteiten zoveel mogelijk waarde te leveren voor de investeringen die in de universiteit wordt gedaan. “Hoogwaardig onderwijs voor nog meer studenten dus. We zitten nu op 19.000 studenten, maar ik denk dat we met de digitale middelen zeker nog een paar duizend studenten extra kunnen bereiken. Dat gaat dan ook om studenten die online een korte module of een vak bij ons volgen.”

De Extension School die momenteel in Delft wordt opgetuigd moet alle activiteiten op het gebied van open en online onderwijs een duidelijk kader geven. Niet alleen MOOCs, maar alle vormen van onderwijs op basis van digitale leermiddelen krijgen daar een plek. “We richten ons al op hoe we blended learning kunnen toepassen in de curricula en we willen ook wetenschappelijk onderzoek gaan doen naar wat op dit gebied wel en niet werkt.”

LDE-verband laten opbloeien

In die zoektocht speelt ook nadrukkelijk de samenwerking tussen Leiden, Delft en Rotterdam een rol. Samen met Simone Buitendijk (Leiden) en Huib Pols (Erasmus) wil Mulder ook nieuwe dingen gaan doen op het gebied van open education. “Natuurlijk wel allemaal vanuit onze eigen inhoudelijke sterkte. Ik denk dat we juist op het multidisciplinaire vlak veel samen kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan een module over ethiek en techniek, maar ook op medisch gebied kunnen we veel doen.”

Een belangrijk punt van die samenwerking gaat ook de professionalisering van het docentencorps zijn. “We willen in een Center for Education and Learning docenten ruimte geven om zich in online onderwijs bij te scholen. Dat zal allereerst om onze eigen docenten gaan, maar het moet ook mogelijk zijn voor docenten van buiten. Wat we aankunnen tenminste. Daarnaast willen we samen onderzoek gaan doen.”

Met edX en Coursera hebben de TU Delft en Universiteit Leiden zich in ieder geval toegang verschaft tot een wereldwijd netwerk van open onderwijs op het hoogste niveau. “MOOCs dienen daarbij meerdere doelen. Ze zijn een marketinginstrument, maar het is ook heel leerzaam voor de eigen docenten om te werken aan de ontwikkeling van dit soort leermiddelen. Bovendien heeft het ook een idealistisch doel, zoveel mogelijk mensen met je onderwijs bereiken.”

Pure winst

Anka Mulder begrijpt de kritiek dat MOOCs nog niet overal ter wereld nieuwe groepen bereikt. “Die kritiek moet je inderdaad ter harte nemen, maar feit is wel dat we nu al wel echt veel meer mensen bereiken dan voorheen. Dat is al pure winst.”

Met een project als onlangs door Facebook en edX in Rwanda gelanceerd, moeten ook die moeilijker te bereiken gebieden uiteindelijk toegang krijgen tot hoogwaardig digitaal onderwijs. “Ik vind dat een fantastisch initiatief en ik hoop dat het echt gaat werken.”

Het is slechts één van de vele initiatieven die het afgelopen jaar is gelanceerd. “Het is heel positief dat de MOOCs de aandacht voor open education zo hebben aangewakkerd. Maar het fenomeen is zo gehyped dat het misschien ook wel de aandacht voor andere vormen wat teniet doet. Wij staren ons er in ieder geval niet blind op en kijken naar alle onderwijsvernieuwingen.”

Anka Mulder spreekt op 11 maart in Utrecht op het SURF Symposium over Open en Online Education over de strategie van de TU Delft. Aanmelden voor dit evenement kan hier


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK