Studentendata blijken goudmijn

Nieuws | de redactie
13 maart 2014 | De Britse 'DUO' heet Ucas en deze verdient veel geld aan gegevens die scholieren, ouders en studenten invullen om in het hoger onderwijs ingeschreven te worden. Kiezen van studies levert big data en inzicht op. Red Bull, Vodafone en Microsoft krijgen daar hun vingers nu achter.

De opgevoerde drankjes fabrikant kocht bij de studiekeuze- en inschrijvingsbegeleider de gegevens van 17.500 studenten, waarvan zij analyseerden dat zij tot de trendsetters in de jeugdcultuur zouden horen. Die konden gratis blikjes krijgen met de nieuwe smaakjes. En zo zou men dankzij “early adopters” een hele “social media buzz” rond het product kunnen oplieren, vertelt the Guardian.

Ucas blijkt hiervoor een commerciële tak te hebben ontwikkeld en deze verdient goed. Vorig jaar heeft men hiermee 12 miljoen pond weten te beuren. Daarbij worden ook gegevens van minderjarigen verhandeld. Een Ucas-tak die scholieren vanaf 16 helpt voorbereiden op hun komende studiekeuze, heeft ook gegevens over hen en hun gezinnen weten te vermarkten.

Uw entree naar studenten

Het bedrijfsleven wordt gelokt met krachtige argumenten, die de waarde van deze big data over een bijzondere groep burgers duidelijk maken. De website van Ucas Media noemt zichzelf ‘Your gateway to undergraduates’. En daar is geen woord Frans bij. “We’re one of the most important organisations in the lives of any young person aspiring to get into university, ”zegt men.

“With years of experience building relationships with students and having worked with some of the UK’s best-known brands – from multinationals to independents – we can help you reach current and future students, a market worth over £15bn a year.”

Gefilterde informatie

Men kan voor de afnemers de meer dan een miljoen mailadressen  presenteren, “filtered by age, region, subject, domicile, gender or university.” Bovendien bereiken de afnemers daarmee 100,000 16/17-jarigen, 90,000 volwassen LLL-deelnemers en 100.000 internationale studenten. De wet wordt niet geschonden, omdat Ucas ‘toegang’ verkoopt, niet de adresgegevens zelf. Omdat Ucas geen subsidie ontvangt stelt men, dat met deze inkomsten – goed voor een derde van het ‘bedrijfsresultaat’ – de kosten laag kan houden.

Onder de klanten zijn onder meer de telefoonbedrijven Vodafone en  O2, computergigant Microsoft en de ‘huisjesmelker’ voor studentenwoningen Pure Student Living. Studenten kunnen afzien van werving of aanbiedingen van zulke partijen, maar dan ontvangen zij via Ucas ook geen onderwijs- of loopbaaninformatie.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK