UT krijgt toegang tot Twitter data

Nieuws | de redactie
18 april 2014 | Onderzoekers van de Universiteit Twente zijn door Twitter vanuit dertienhonderd aanvragen geselecteerd voor de Twitter data grant. De onderzoekers van de UT gaan zich met Twitter data richten op de analyse van campagnes om het bewustzijn van kankerscreening te verhogen.

In februari maakte Twitter bekend dat zij haar data beschikbaar wilde stellen voor een handvol onderzoeksinstellingen die met een goed onderzoeksvoorstel zouden komen. Hierop kwamen er 1300 voorstellen uit 60 landen binnen. Naast de Universtiteit Twente krijgen ook onderzoeksinstellingen uit de Verenigde Staten, Engeland, Japan en Australië toegang tot de gegevens. De data grant houdt in dat de zes winnende onderzoeksinstellingen een heleboel data van Twitter ontvangen op een door hen in het voorstel beschreven onderwerp.

Social media, zoals Twitter, wordt steeds populairder als medium voor het bewust maken van burgers om zich vroegtijdig op kanker te screenen. Campagnes van organisaties in de gezondheidszorg worden op deze manier verspreid. Bijvoorbeeld in 2013 toen de hashtag #Mamming viral ging op Twitter. Mensen op Twitter gebruikten de hashtag #Mamming voorzien van een foto, waarin vrouwen hun borsten plaatsten op een dagelijkse object bijvoorbeeld een auto, bar, kantoor of tafel.

Massa activeert bekendheid

Op deze manier maakten Twitter-gebruikers elkaar bewust van het belang van borstkankerscreenings voor de diagnose van kanker in een vroeger stadium. De actie illustreert dat Twitter de massa activeert en een enorme hoeveelheid bekendheid en legitimiteit mobiliseert, bijvoorbeeld door retweets van bekende organisaties in de gezondheidszorg en de traditionele media.

Het onderzoek van de UT’ers is gericht op het diffusieproces en de effectiviteit van de bewustwordingscampagnes op Twitter. Zij onderzoeken historische data van vier populaire Twitter- campagnes, die elk een ander type van kanker omvatten. De campagnes zijn #Mamming voor borstkanker, #Movember voornamelijk voor prostaatkanker, # DaveDay voor alvleesklierkanker en #HPVReport baarmoederhalskanker.

Vroege opsporing kanker

“Ten eerste brengen we het diffusieproces in detail in kaart: wat zijn de belangrijkste gebeurtenissen en welke actoren versnellen of vertragen het proces? Met sociale netwerkanalyse zal blijken of en wanneer de campagne leidt tot discussie onder gebruikers, promotie zoals retweets en reacties. Ten tweede, beoordelen wij de effectiviteit van de campagnes door de frequentie en het sentiment van de Tweets over een bepaald type kanker vóór en na de campagne te vergelijken. Op deze manier bepalen we of de campagne meer bewustzijn creëert voor de vroege opsporing van kanker op Twitter,” vertelt UT-onderzoeker Tijs van de Broek.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK