Digital literacy verplicht in onderwijs

Nieuws | de redactie
8 mei 2014 | Wat moet de VS met big data? De president heeft senior adviseur John Podesta een rapport op laten stellen met de belangrijkste uitdagingen en opgaven. Zo moet het verwerven van digitale geletterdheid een vanzelfsprekend onderdeel van de onderwijscurricula worden.

Obama had Podesta eerder dit jaar gevraagd in kaart te brengen in hoeverre big data “de manier waar op we leven en werken gaat veranderen in wat dit betekent voor de relatie tussen de overheid, burgers, bedrijven en consumenten.”

Stuwende kracht van big data

John Podesta sprak in de aanloop naar de herverkiezing van Obama al eens met ScienceGuide over hoe innovaties van invloed zouden zijn op de verkiezingen.Nu buigt hij zich voor de Amerikaanse president over één van die belangrijke innovaties. Big data zal volgens Podesta ‘transformative’ zijn in “every sphere of life”.

Het rapport spreekt over big data als een belangrijke stuwende kracht van vooruitgang, mits goed geïmplementeerd.  “Het biedt oplossingen die die aansprakelijkheid, privacy en burgerrechten kunnen versterken.” Juist omdat er zoveel nieuwe kennis aangeboord kan worden, vereist de opkomst van big data het stellen van vragen over hoe het huidige raamwerk van privacybescherming zal blijven werken in de toekomst.

Daartoe heeft het rapport ‘Big data: seizing opportunities, preserving values’ een aantal aanbevelingen opgesteld voor de Amerikaanse overheid. Zo moet de Consumer Privacy Bill of Rights aangepast worden aan de laatste ontwikkelingen, zodat deze tegelijkertijd innovatie ondersteunt als wel kan reageren op mogelijke risico’s op het gebied van privacy.

Big data op scholen

Ook voor het gebruik van big data in onderwijs en onderzoek bevelen Podesta en zijn collega’s het volgende aan. “De federale overheid moet er voor zorgen dat de data die scholen verzamelen wordt gebruikt voor educatieve doeleinden en ze moeten blijven investeren in innovaties die de prestaties op scholen verbeteren. “

Het rapport voegt daar aan toe dat het ‘digital literacy’ nadrukkelijk wil kenmerken als 21st century skill. “Het is belangrijk dat burgers van alle leeftijden in staat zijn te begrijpen op welke manieren data verzameld en gebruikt kan worden, hoe algoritmen gebruik worden en waarom en welke manieren zij zelf kunnen gebruiken om zichzelf te beschermen.” Het verwerven van digitale geletterdheid moet daarom een standaard onderdeel van het onderwijscurriculum worden.

Het volledige rapport leest u hier


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK