HBO wil flexibeler deeltijdonderwijs

De commissie Rinnooy Kan constateerde onlangs in het rapport ‘Flexibel hoger onderwijs voor volwassenen’ dat het aantal deeltijdstudenten nog altijd daalt. “Dit terwijl het overheidsbeleid is gericht op ‘leven lang leren’ (o.a. via deeltijdonderwijs) om zodoende de kennis van werkenden op peil te brengen of te houden. Om het tij te keren moet volgens Rinnooy Kan het deeltijdonderwijs ‘vraaggerichter’ worden waardoor het aantrekkelijker wordt voor grotere groepen studenten.”
Beperkingen wegnemen
De Vereniging Hogescholen kondigt nu aan die handschoen te willen oppakken. “Hiervoor wil het hoger beroepsonderwijs zo spoedig mogelijk starten met (het voorbereiden van) experimenten die beter aansluiten bij de wensen van de toekomstige deeltijdstudenten. De flexibiliteit heeft met name betrekking op de instroom, de af te leggen leerweg, het studietempo en de plaats waar de deeltijdopleiding gevolgd kan worden.”
Het HBO in Nederland onderschrijft unaniem het belang van een hoogwaardig aanbod van flexibel deeltijdonderwijs. Die visie is in lijn met het rapport-Rinnooy Kan. “Om het tij te keren moet volgens Rinnooy Kan het deeltijdonderwijs ‘vraaggerichter’ worden waardoor het aantrekkelijker wordt voor grotere groepen studenten. Voorwaarde is volgens Rinnooy Kan wel dat een aantal belemmeringen in wet- en regelgeving worden opgeheven.”
Niet alles op één locatie
Om ‘vraaggerichter’ deeltijdonderwijs aan te kunnen bieden, willen hogescholen experimenteren met modulair deeltijdonderwijs. “Daarbij wordt de deeltijdopleiding opgesplitst in verschillende modules die in eigen tempo gevolgd kunnen worden. Nu mag dat nog niet. Wel moet de optelsom van de modules leiden tot een diploma. Het deeltijdonderwijs moet daarnaast zowel online als op locatie (contactonderwijs) gevolgd kunnen worden.”
Het HBO wil tevens dat het mogelijk wordt op verschillende locaties aan te bieden. “Nu nog mag een hogeschool onderwijs alleen in de eigen vestigingsplaats aanbieden. Ook willen hogescholen dat je behaalde studiepunten van de ene naar de nadere hogeschool moet kunnen meenemen.”
De Vereniging Hogescholen laat weten grote voordelen te zien in experimenten bij hogescholen. “Het voltijd- en deeltijdonderwijs binnen één hogeschool versterken elkaar. Denk onder andere aan de uitwisseling van docenten tussen voltijd en deeltijd, aan de praktijkervaring van deeltijdstudenten die weer ten goede komt aan het voltijdonderwijs en aan de nauwe relatie van hogescholen met de regio in het kader van praktijkgericht onderzoek waar ook het deeltijdonderwijs van profiteert.”
Om de tafel met Bussemaker
De visie van de Vereniging Hogescholen zal aanstaande woensdag ook kenbaar gemaakt worden tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de toekomst van het deeltijdonderwijs in Nederland. Voordat hogescholen daadwerkelijk van start gaan met de experimenten, willen ze namelijk eerst overleg met minister Bussemaker van Onderwijs over de randvoorwaarden.
Die randvoorwaarden betreffen onder meer “het voorgestelde systeem van vraagfinanciering in de vorm van vouchers waarbij hogescholen tegelijk afzien van de reguliere aanbodbekostiging. De Vereniging Hogescholen vindt dat dit systeem nog onvoldoende concreet is uitgewerkt en nog met veel onzekerheden (over de effecten) en financiële risico’s is omgeven.”
Meest Gelezen
Onderwijs zorgt zelf voor stress bij studenten
‘Verstoorde arbeidsverhouding’ als ontslaggrond ondermijnt sociale veiligheid’
“De universiteiten in Nederland zijn op de rug gaan liggen voor Big Tech”
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
‘Debat over internationalisering meer vanuit emotie dan feiten gevoerd’
