Oostblok toch dol op Conchita

Nieuws | de redactie
12 mei 2014 | Wat leert het stemgedrag bij het Eurosongfestival over houding en mentaliteit in Europa? Britse geleerden analyseren het opvallend verschil in Conchita-scores tussen jury en inbellers in het oude Oostblok. Het volk vond hem prachtig, de ‘kenners’ gruwden.

“The results suggest, then, that we do live in a divided continent.  But the divisions might penetrate much less deeply into society than we often suppose.  The differences revealed in the popular voting are slight, whereas those in the elite juries are very marked.”

Die conclusie illustreert dr. Alan Renwick van de University of Reading aan de hand van een gedetailleerde analyse van de stemmingen die per land zijn gehouden. Het onderscheid tussen de opvattingen van de nationale jury’s en die van de spontane stemmen na de uitzending van het liedjesfestijn geeft hij ook weer in zeer leerzame kaartjes.

‘Huit points’ van Sovjet-volk  

“Only one country – Estonia – put Austria lower than fifth in the popular vote.  Conchita ranked within the top three not just in most of western Europe, but also in Russia, Azerbaijan, Armenia, and Georgia.  The average points she would have won had only the popular votes counted would have been 8.0 in the former Soviet Union.”

Bij de jury’s blijkt het beeld radicaal anders geweest te zijn. Daar was ‘ex Oriente lux’ bepaald niet het motto voor de Oostenrijkse crooner. “Seven of the nine countries giving Austria no votes on this measure are in the former communist world (San Marino and, surprisingly, Germany are the exceptions).  The juries in Armenia, Azerbaijan, and Belarus all put Conchita among the lowest placed acts.” Dat de Witrussische dictator Aleksander Loekasjenko niets moest hebben van Conchita, is natuurlijk het ultiem compliment. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK