edX komt op stoom

Nieuws | de redactie
6 juni 2014 | Enthousiaste Delftse MOOC-docenten zoals Arno Smets steken collega’s in binnen- en buitenland aan. Tijdens de eerste edX board meeting buiten Boston, in Delft, presenteerde de WUR plannen om vanaf 2015 de MOOCs aan te bieden.

Tijdens de FutureEDU-bijeenkomst is het wereldwijde edX-team neergestreken in Delft, een van de vroege partners van het door MIT en Harvard opgerichte platform voor online onderwijs. Online onderwijsexperts van over de hele wereld delen hun ervaringen en hun ideeën over de toekomst van (massaal) online onderwijs.

Bewuster les geven

Nu het stof na de grote MOOC-hype van 2013 langzaam is neergedaald zien de meeste betrokkenen meer en betere kansen van online onderwijs. “Ik ben veel bewuster en eigenlijk ook beter les gaan geen sinds ik voor de camera mijn MOOC-modules opnam,” zegt Arno Smets, universitair docent en hoofddocent van een MOOC over zonne-energie.

“De waardering die je krijgt van studenten is prachtig. Je ziet echt voor wie je het doet, dankzij het vak is het leven in hele wijken in Afrika, Azië en Zuid-Amerika verbeterd door studenten die met de kennis uit het vak hun eigen zonne-energie zijn gaan opwekken.”

Digitaal een hand geven

Ook de schaal van het onderwijs werkt inspirerend. “Ik heb dankzij de MOOC in één keer evenveel mensen les kunnen geven als in 70 jaar regulier onderwijs.” Ook Alexander de Haan verheugt zich op zijn eerste MOOC. Afgelopen jaar werd een aanzienlijk deel van zijn vak ‘Probleemanalyse’ digitaal. Blended learning is volgens de ‘Docent van het jaar 2013’ zelfs effectiever dan puur campusonderwijs.

“In het begin moest ik wel wennen, ik had er voor de tijd niet bijzonder veel zin in. Ik ben een docent die het liefst iedereen bij binnenkomst een hand geeft en dat valt weg bij digitaal onderwijs, dus ik heb gezegd dat ik alleen wilde meedoen als er een digitaal equivalent voor zou komen,” zegt De Haan.

Digitaal onderwijs geven is volgens beide docent fundamenteel anders dan les geven in een collegezaal. “De spanningsboog van digitale studenten ligt rond de 6 minuten, het is een uitdaging om de lesstof zo te comprimeren en op te knippen dat het in zulke korte filmpjes past. Je moet je hele vak heroverwegen en de echte hoofdzaken eruit halen. Dit jaar hadden we films van rond de twaalf minuten maar volgend jaar wil ik proberen de stof binnen video’s van 8 minuten te behandelen,” legt Smets uit.

Alexander de Haan heeft een andere manier ontwikkeld om te kijken of de onderwijsvideo’s studenten voldoende boeien. “Samen met een paar collega’s speelden we brakke studenten en noteerden alle momenten binnen ons vak waarin studenten zouden kunnen afhaken. Die momenten hebben we allemaal aangepast om zo studenten zo lang en goed mogelijk bij het vak te houden.”

Hieronder de welkomstwoorden voor Wageningen en de Hong Kong Politechnic University van Johannes Heinlein, Senior Director of Strategic van edX:

“Welcome to our New Members: The Hong Kong Polytechnic University and Wageningen University

We’re here this week at Delft University of Technology for #FutureEDU. As our worldwide team shares our experiences and explores the future of education both online and on campus, I am pleased to announce our newest edX members: The Hong Kong Polytechnic University and Wageningen University.

Both The Hong Kong Polytechnic University and Wageningen University will join edX as Contributing Members.

The Hong Kong Polytechnic University is a leading university that excels in professional education, applied research and partnership for the betterment of Hong Kong, the nation and the world. As HKPolyUx, The Hong Kong Polytechnic University will begin offering classes on edX in August 2015.

Wageningen University is the only university in the Netherlands that specifically focuses on  ‘healthy food and living environment’ by working closes with governments and the business community. Their mission is to explore the potential of nature to improve the quality of life through research and education. We look forward to WageningenX’s courses, which will begin in spring 2015.

We are honored to welcome these renowned institutions committed to increasing access to education worldwide and to creating a culture of continuous, lifelong learning. We look forward to bringing you more information about our newest members and the great courses they will be providing to you, our edX community. We will also announce more new members in the weeks to come, and we look forward to sharing additional news and new courses with you soon.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK