Klappen voor Alfa
Van de 212 universitaire bachelor- en masteropleidingen in de Geesteswetenschappen acht de NVAO 26 onvoldoende en heeft deze opleidingen een herstelperiode van maximaal twee jaar toegekend. De meeste onvoldoendes zijn gevallen bij Geschiedenis, Kunst en Cultuur en Communicatie- en Informatiewetenschappen/Mediastudies. Deze uitkomst werd al enige tijd gevreesd.
Vooral het eindniveau pijnpunt
Wel heeft nog driekwart van de alfa-opleidingen in het WO een voldoende gescoord en 10 procent werd als “goed” gewaardeerd. NVAO-voorzitter Anne Flierman uit zich niettemin duidelijk bezorgd. “De NVAO heeft vastgesteld dat 13 procent van de opleidingen in de Geesteswetenschappen niet aan de maat is. Het probleem zit vooral in het eindniveau. Daarnaast kwamen onvoldoendes voor bij het academisch gehalte, de samenhang tussen programmaonderdelen of het functioneren van de examencommissie. Dit beeld is niet goed.”
Het beeld is niet zo ernstig, dat de opleidingen hun bekostiging zouden moeten veliezen. Een krachtig en in de tijd beperkt redesign is nog kansrijk volgens de NVAO. “Gelukkig zagen webij alle opleidingen voldoende mogelijkheden om de problemen op te lossen. De betrokken instellingen hebben inmiddels een goedgekeurd herstelplan ingediend. Zij hebben nu maximaal twee jaar de tijd om de noodzakelijke verbeteringen te realiseren.”
De onvoldoendes zijn over de hele linie van het universitair aanbod gevallen. Stevig is de herstelopdracht vooral bij de Universiteit Maastricht , waar zes opleidingen onvoldoende werden bevonden en bij de Universiteit Utrecht , Universiteit van Amsterdam en Rijksuniversiteit Groningen, die vier zwakke broeders kennen. De Vrije Universiteit Amsterdam heeft er drie en Leiden twee, maar dat zijn wel grote opleidingen, waaronder de alma mater van zowel Mark Rutte als Koning Willem Alexander, de opleiding Geschiedenis.
U leest hier de nadere toelichting van de NVAO en een overzicht van de specfieke opleidingen.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap