Onderwijs voor iedereen in de klas

Nieuws | de redactie
13 juni 2014 | Wat heeft een docent nodig om het onderwijs te laten aansluiten op kinderen met gedragsproblemen en op excellente leerlingen? Dr. Henderien Steenbeek gaat met die vraag aan de slag als lector Leren en Gedrag bij de Hanzehogeschool.

Op woensdag 18 juni wordt Steenbeek officieel geïnstalleerd door het CvB van de Hanzehogeschool. Steenbeek’s lectoraat is ondergebracht bij het lectoraat Integraal Jeugdbeleid en heeft als thuisbasis de Pedagogische Academie.  

Grote verschillen

Binnen het lectoraat Leren & Gedrag ligt de focus op kinderen met gedragsproblemen en excellent presenterende kinderen in het basisonderwijs. Het lectoraat wil ervoor zorgen dat de leerkracht nieuwe kennis krijgt over de aansluiting op de ontwikkeling van individuele kinderen, maar ook over de interactie met een groep kinderen en de diversiteit aan onderwijsbehoefte van leerlingen.

Centrale vragen binnen de doelstelling van het lectoraat zijn: ‘Wat heb je als leerkracht nodig, zodat je ‘bewerkelijke’ leerlingen zo optimaal mogelijk kunt stimuleren in hun leerproces?’ en ‘Hoe ga je daarbij om met verschillen tussen leerlingen.’ Steenbeek die in 2006 promoveerde aan de RUG op het onderzoek naar dyadische interactie van kinderen tijdens het spelen is sinds 2010 ook aan de Groningse universiteit verbonden als hoofddocent. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK