Handel-ster leidt Opera Academie

In september wordt Joshua de opvolgster van artitstiek directeur Alexander Oliver, die de Nationale Opera Academie van AHK en Koninklijk Conservatorium samen naar grote hoogten wist te brengen. De benoeming zet op zijn plaats een zangeres die een bijzonder breed en fraai repertoire beheerst. Maar bovenal is haar roem gevestigd in de werken van Georg Friedrich Händel, de componist uit het Duitse Halle die in Rome en Londen een musicus én impressario van wereldfaam werd.
Geloofwaardig vosje
De lijst hoofdrollen van Rosemary Joshua uit zijn oeuvre is indrukwekkend. Van de tovernares Alcina tot de tragische vorstin Rodelinda, van de Bijbelse verleidster Dalila tot de al even Bijbelse Queen of Sheba en ga zo maar door. maar dat weerhoudt haar er niet van in Mozarts ‘Cosi fan Tutte’ het zeer ondeugende en manipulatieve dienstertje Despina te zingen, of Micaëla in Bizets ‘Carmen’, in Glucks ‘Orfeo’ de rol van de verloren geliefde Eurydice en het moderne stuk van John Adams ‘El Nino’.
In Amsterdam heeft zij triomfen gevierd als het ‘Sluwe Vosje’ Bystrouška in de opera met die naam van Janacek. Niet alleen waren de aankleding en heel het decor van een verbluffend ‘naief realisme’, de zangers maakten hun ‘dierlijke’ rollen volslagen geloofwaardig en ontroerend mooi.
Glansrol als directeur
De manier waarop het vosje de boswachter wist te verleiden haar te beschermen en met de stoere vos zelfs een heel ondergronds gezinsleven op te bouwen, geeft alle vertrouwen dat Rosemary Joshua ook als directeur in het HBO en als icoon van het Nederlands hoger onderwijs een glansrol zal weten te spelen.
“Endless pleasure, endless Love,” zingt de mooie Semele in Handels gelijknamige opera, een van haar hoofdrollen. Dat zou voor de Opera Academie in het tijdperk-Joshua en een ieder die de top van de muziek en de ‘creatieve industrie’ in ons land een goed hart toedraagt, een prachtig motto zijn!
