MOOC geeft energie

Uit alle windstreken komen ze, de jonge ambitieuze winnaars van een lab experience bij de zonne-energie afdeling van de TU Delft. Afgelopen jaar volgden ze samen met 57500 andere studenten de Delftse Solar Energy MOOC en nu zijn ze uitgenodigd om in het zonne-energie laboratorium proeven uit te voeren en Delft te leren kennen. “Het is hier rustig, mooi en vooral zo schoon,” zegt Bisarad Trital uit Nepal. Kamerlid Pieter Duisenberg ziet in het aantrekken van buitenlands talent via MOOCs enorme kansen voor de Nederlandse Kenniseconomie.
Bisarad Trital en Yasma Kadi
Een enorme kans
“Voor de geselecteerde studenten is de ervaring die ze in het laboratorium opdoen een enorme kans. Het zijn ook de meest gemotiveerde studenten die de kennis graag willen toepassen en verspreiden in hun thuisland. Ook tijdens de MOOC vielen ze al op door hun goede scores en hun bijdrage op het forum van het vak,” zegt hun docent Arno Smets.
“Ik kan nog steeds niet geloven dat ik als een van de studenten uitgenodigd werd om in Delft in dit geweldige laboratorium proeven te komen doen,” zegt de Algerijnse studente Yasma Kadi. “Dreams can come true, maar ik heb hier niet eens van durven dromen.” Trital valt haar bij: “Toen mijn vrienden me vroegen wat m’n kansen waren om naar Nederland te gaan zei ik ‘-100%’.
Lege stuwmeren maar wel zon
Waar in Nederland zonne-energie vooral wordt gezien als toekomstige vervanger van fossiele brandstoffen, is de noodzaak van betrouwbare energie voor de studenten een belangrijke drijfveer. “Zelfs in de grote stad waar ik woon, Yangon, is er vaak in de zomer maar een paar uur elektriciteit. In de zomer regent het niet, zijn de stuwmeren leeg en is er dus weinig elektriciteit. Maar juist in die tijd zouden we heel eenvoudig veel energie kunnen opwekken met zonnepanelen,” vertelt Nyan Lin Htet uit Myanmar.
“Zonne-energie is de energie van de toekomst, we moeten het energietekort in Myanmar aanvullen met duurzame energie. Ik hoop met deze kennis te kunnen helpen om ook op het platteland duurzame elektriciteit breed te introduceren. Maar eerst zou ik graag er nog meer onderzoek naar doen, hopelijk zelfs een master in Delft” zegt Nyan Lin Htet.
Nyan Lin Htet is niet de enige student die op die route hoopt. “49 studenten die de MOOC volgden hebben zich ook ingeschreven voor het masterprogramma,” zegt Smets. “Normaal gesproken komt 1 op de 6 studenten door de selectie heen, bij de studenten die de MOOC volgden lijkt dat rond de tweederde te liggen.”
Nyan Lin Htet en Guillermo Castillo Martinez
Zo veel potentie
“Ik vind vanaf het begin van mijn studie energie het interessantste thema, maar op mijn universiteit hebben ze geen vakken over zonne-energie, dus ben ik op internet gaan zoeken en kwam bij edX uit,” zegt Guillermo Castillo Martinez, student elektrotechniek in Quito, Ecuador. “In het begin moest ik nog kijken hoeveel tijd ik voor het vak had, maar het werd zo goed gegeven door prof. Smets dat ik heel actief heb meegedaan.”
“Ik ben heel blij dat ik dit vak heb kunnen volgen, want in Ecuador hebben we zoveel mogelijkheden voor duurzame energie, van wind en waterkracht tot natuurlijk zonne-energie. Maar helaas komen deze projecten vaak niet van de grond vanwege een gebrek aan investeringen of interesse,” vervolgt Castillo Martinez.
Zijn studiegenoot uit Myanmar haakt er meteen op in. “Zelfs windenergie en waterkracht komen uiteindelijk voort uit zonne-energie. Waarom zou je niet direct naar de bron gaan in plaats van via de omweg van wind? Daarnaast heb je voor zonnepanelen ook veel minder investeringen nodig, wat zeker in onze landen de drempel enorm verlaagt.”
Castillo Martinez en Trital kijken met bewondering naar Duitsland. “Hoe kan het dat zo’n groot land, met zoveel industrie en mensen al voor de helft draait op zonne-energie en dat in onze kleine landen met veel meer zon het nog niet van de grond wil komen? Dat is heel knap van de Duitsers en daar kunnen we een hoop van leren.”
Bisarad Trital en Yasma Kadi
Meest Gelezen
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
Dijkgraaf wil zijn waaier doortrekken naar het onderzoek in het hbo en mbo
NS onderzoekt financiële prikkels om studenten uit de spits te weren
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
