Onderzoek als vanzelfsprekendheid

Nieuws | de redactie
10 juli 2014 | "'Hoe weet ik dit allemaal en hoe zorg ik dat zij dat zo ook weten?' Een docent hoort zich die vraag elke dag dat hij voor de klas staat te stellen," zegt Tim van Tongeren, programmadirecteur bij De Haagse Hogeschool. "Deze vraag onderstreept het belang van onderzoek in het onderwijs op hogescholen."

“De Haagse Hogeschool heeft naam gemaakt als emancipatiemotor van Den Haag en omstreken, maar  wat De Haagse sterk maakt is de combinatie van het regionale en het internationale. Dat komt ook in onze drie zwaartepunten naar voren: ‘Goed bestuur voor een veilige wereld’, ‘Ondernemerschap en innovatie in een tijdperk van globalisering’ en ‘Kwaliteit van het leven: techniek voor gezondheid’,” zegt Van Tongeren, programmadirecteur van De Haagse Hogeschool van het zwaartepunt ‘Goed bestuur voor een veilige wereld’.

De netwerk-hogeschool

Naast ‘internationalisering’ en ‘kwaliteit’ speelt ook de ‘netwerk-hogeschool’ als thema een belangrijke rol bij De Haagse. “We worden een deel van een groot netwerk dat de blik naar buiten richt. In de afgelopen tien jaar is de samenwerking in de regio via bijvoorbeeld  The Hague Academic Coalition flink uitgebouwd. In deze coalitie werken we onder andere samen met de campus van de Universiteit Leiden, de TU Delft, het ISS, Clingendael. Vooral op het gebied van Vrede en Recht sluit dat erg goed aan.”

Op het gebied van Cybersecurity, een van de thema’s waar binnen het zwaartepunt van Van Tongeren veel aandacht aan wordt besteed, werkt De Haagse intensief samen met de TU Delft. “Binnen deze samenwerking krijgt elke partner volop de mogelijkheid om vanuit hun sterke punten bij te dragen. De TU zit uiteraard op het technische gedeelte, het ontwikkelen van software en hardware, waar ze regelmatig de wereldpers mee halen. De Universiteit Leiden focust meer op Governance, hoe krijg je grip op de digitale veiligheid. Wij zijn sterk in de toepassing,” aldus Van Tongeren.

Fysiek combinaties creëren

“Alle partners hebben scherp in de gaten wat het hbo kan bieden. De Haagse heeft van oudsher een groot netwerk binnen het bedrijfsleven, van multinationals als Siemens en ING tot het MKB. Veel van die bedrijven zijn erg gespitst op het binnenhalen van goede specialisten op het gebied van informatica. Wij worden geholpen met interessante cases, stages en afstudeeropdrachten voor onze studenten, ook voor studenten wordt het onderwijs veel effectiever én leuker als je actuele, relevante opdrachten hebt.”

De praktische kennis die er binnen een hogeschool is, is van grote waarde voor bedrijven en kennisinstellingen. “Een praktisch voorbeeld, programmeren is niet iets dat je intensief bij een WO-opleiding krijgt, bij ons wel. Onze studenten kunnen programma’s schrijven, daarnaast hebben we als eerste een opleiding Information Security Managment. De opleiding is gehuisvest in de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer waar ook allemaal kleine bedrijfjes zitten op het gebied van cyber. Dit levert allerlei prachtige mogelijkheden op. Dit wordt ook de toekomst van het hoger onderwijs, dat je ook fysiek combinaties creëert tussen bedrijven en kennisinstellingen.

Aansluiting van mbo naar hbo stroomlijnen

“Bij deze verbindingen vergeten we ook zeker het mbo niet, in ons geval het ROC Mondriaan. We hebben ervaring om de aansluiting van het mbo naar het hbo te stroomlijnen via het project ‘Stepping Stones’ waar we de opleidingskolom voor veiligheid hebben gestroomlijnd door voor het eerst een opleiding op niveau 4 aan te bieden. Die was er voorheen nog niet, wat voor grote problemen zorgde bij studenten die wilde doorstuderen. Nu gaat het al een stuk beter, maar het is nog niet vlekkeloos.”

“Het is interessant om te zien dat de subsidiestroom van OCW voor Centers of Expertise verlegd is naar het MBO, naar de Centers voor innovatief vakmanschap. Dat maakt het voor hogescholen van groter belang om met middelbaar beroepsonderwijs samen te werken. En dat is belangrijk, want tot de dag van vandaag gaat er talent mee verloren. Er zitten een hoop klasbakken tussen die te laag worden ingeschat op de basisschool, dat is een enorm maatschappelijk verlies.”

Van Tongeren is op dat punt blij met de komst van Leonard Geluk als voorzitter van het College van Bestuur. “Hij heeft de potentie om deze hogeschool grote stappen naar voren te laten zetten, hij heeft ontegenzeggelijk gevoel voor de aansluiting van middelbaar naar hoger onderwijs.”

Verbinding onderwijs en onderzoek

“In het zwaartepunt ‘Goed bestuur voor een veilige wereld’ zit veel onderzoek dat door het onderwijs is aangedragen. Daar willen we meer van weten om dat uiteindelijk ook weer in het onderwijs terug te brengen. Wij accepteren een onderzoeksvoorstel pas als er ook een duidelijk maatschappelijk belang is en het liefst overstijgen ze ook meerdere opleidingen,” zegt Van Tongeren.

“De verbinding van onderwijs en onderzoek is in een erg korte tijd een vanzelfsprekendheid geworden op hogescholen. Voorheen was een hogeschool bovenal een onderwijsinstelling, nu is het bijna ondenkbaar om een hogeschool voor te stellen zonder onderzoek. Hier hebben lectoren een enorm belangrijke rol in gespeeld, maar de vorming van de zwaartepunten heeft het ook een push gegeven.”

“Herman Pleij had een geweldig verhaal op het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen over onderzoek in het HBO. Hij vertelde hoe hij les gaf in groep 8 toen een jongetje zijn hand opstak en hem vroeg: ‘meneer, hoe weet u dat allemaal?’. Dat is de meest fundamentele vraag die je voor studenten kan stellen, omdat dan de rol van onderzoek helder wordt. Een docent hoort zich die vraag elke dag, elk uur, dat hij voor de klas staat te stellen. Hoe weet ik dit allemaal en hoe kan ik zorgen dat mijn studenten het zo ook weten.”

Geen internet? Failliet!

Op het gebied van cybersecurity, misschien wel het spannendste thema waar Van Tongeren zich mee bezig houdt, is nog een wereld te winnen. “Uit een uitzending van EenVandaag bleek een tijd terug dat een belangrijke sluis als wachtwoord ‘sluis’ had. Als dat gehackt wordt, kan dat grote schade veroorzaken. Zo’n voorbeeld maakt duidelijk waarom het zo van belang is dat we op verschillende niveaus tegelijk werken aan cybersecurity. We houden ons bezig met de techniek, het management en de governance van cybersecurity. Onder dat laatste valt bijvoorbeeld ook het bewust maken van jongeren over de mogelijke gevaren van het digitale,” zegt Van Tongeren.

“Mensen continue bewust houden van de risico’s van online activiteiten is een van de moeilijkste aspecten van dit vakgebied. De risico’s zijn enorm groot: bij banken bijvoorbeeld zie je haast geen fysiek geld meer, het is allemaal informatie. Die informatie moet wel goed beheerd en beschermd worden, en daar is die mindset essentieel voor. Zeker als de belangen steeds groter worden, het is onderzocht dat de meeste bedrijven failliet gaan als er drie dagen geen internet is,” onderschrijft Van Tongeren het belang van dit nieuwe expertisegebied.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK