Word je als leider geboren?

Nieuws | de redactie
8 juli 2014 | Nizar el Azouzi heeft als Amsterdamse scholier van 12 een complete MOOC ‘gedaan’. Hoe was dat? Wat leerde hij? Wat beviel en wat niet? Waar hangt zijn diploma? Nizar recenseert het leren via een MOOC, het leren met docenten Jasper en Simon en wat Alexander de Grote hem heeft bijgebracht.

ScienceGuide vroeg Nizar om een bijdrage over het werken met en leren van een MOOC. Open education richt zich immers op iedereen die in het onderwerp van de ‘massieve cursus’ geïnteresseerd is en dat gold voor de scholier van het Hyperion Lyceum zeker waar het Alexander de Grote betrof. Nizar stipuleerde bij zijn recensie wel, dat de redactie Jasper Rijpma en Simon Verwer met ere zou noemen, ”omdat het niet zou zijn gelukt zonder deze docenten.”

Meer uitgedaagd

“Deze MOOC (Massive Open Online Course) heb ik gemaakt over het onderwerp ‘Alexander de Grote’. Toevallig waren we bij geschiedenis bezig met een hoofdstuk over hem en Jasper Rijpma, mijn geschiedenisdocent, vond dat ik meer uitgedaagd kon worden over dit onderwerp en bood mij deze MOOC aan.”

“Ik was geïnteresseerd daarin en nam het aanbod aan en kreeg toen instructie van Jasper over zo’n MOOC, waar ik toen nog nooit van had gehoord. Ik vond het leuker om over het onderwerp Alexander de Grote te leren  op deze manier dan uit een boek.”

Deze manier van leren sluit trouwens helemaal aan bij de aanpak van Nizars docent, zo onderstreept hij. “Jasper Rijpma geeft hele leuke lessen! Hij geeft geen les op de ‘traditionele’ manier van een boek doorbladeren en de beperkte info doornemen, maar op een leuke, creatieve en vrije manier. Zo bedenkt Jasper Rijpma de geschiedenisopdrachten zelf en geeft hij veel vrijheid in zijn lessen. Ook nemen we de stof beter en op en leukere manier op dan bij andere lessen. Bij hem leer je de stof door middel van ervaring en inzicht in het onderwerp.”

We leven in 21e eeuw

“De MOOC leek op de lessen van Jasper. Het was leuk om zo informatie over een onderwerp op te doen en daarbij ook digitale toetsen te maken. Leerlingen vinden het meestal fijn om digitaal te werken op school. Dat komt doordat dat meer van deze tijd is.”

“Jammer genoeg vergeet de gemiddelde docent dat we in de 21e eeuw leven en we veel meer ontwikkeld zijn qua technologie. Op het Hyperion Lyceum werken we daar wel meer mee dan op andere scholen en dat is het fijne van de lessen op mijn school.”

Wat waren de plussen en de minnen van het leren met MOOC? Nizar heeft dat scherp voor zichzelf bij gehouden. “Het mooiste van de MOOC vond ik de uitleg van de professor die we kregen via online filmpjes. Het minst leuke vond ik dat er één keer wat tijdnood was, aangezien we vakantie hadden en we de toetsen voor een bepaalde tijd moesten hebben gemaakt.”

Wat maakt een leider?

Wat leerde de MOOC Nizar over de jonge wereldveroveraar uit Macedonië? “Het leukste en spannendste dat ik heb geleerd is welke eigenschappen een leider moet hebben. Zo heeft een leider niet één bepaalde eigenschap nodig, maar meerdere. Ook vroegen ze ons in de MOOC of je een leider kan worden of dat je als leider wordt geboren. Daar dachten we dan heel goed over na en gaven dan een antwoord.”

De conclusie is voor de scholier kraakhelder: “Ik heb veel van deze MOOC geleerd en wil graag nog een MOOC doen. Ik ben er nog niet over uit welke MOOC ik ga doen.”

Op het “eindproduct” van zijn MOOC en zijn leren “mag ik trots zijn,” zegt hij zonder omhaal van woorden. “Ik heb een mooi certificaat gekregen, dat ik in het geschiedenislokaal ga ophangen. En ik kan later zeggen dat ik op 12 jarige leeftijd een MOOC heb behaald op universitair niveau!”

Nizar MOOC

Jet Bussemaker en Nizar

Minister Bussemaker heeft – vanuit haar beleid om open education en de inzet van MOOCs te stimuleren – persoonlijk op het verhaal en de ervaringen van Nizar el Azouzi gereageerd.

“Universiteiten zetten hiermee de deuren van de collegezaal open voor iedereen. Niet alleen voor studenten van andere universiteiten maar ook voor andere belangstellenden, zoals jij. Om het politiek te zeggen: de MOOCs democratiseren kennis.” U leest Bussemakers reactie op de recensie van Nizar hier.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK