Geen schrik voor rode balpen
In een opinieartikel op De Standaard gaat Van Damme in op de stelling dat “met enthousiaste leraren die de vonk kunnen doen overslaan, een veeleisende school het beste is voor alle leerlingen.” De OECD-topman gaat daarbij in op de vrees die er in de discussie over het onderwijs vaak is voor de neiging om te veel de ‘rode balpen’ te gebruiken bij de beoordeling van leerlingen.
Veel weerstand
“Al jaren is er een tegenbeweging in onderwijsland om het evalueren wat te milderen. Zeker, er zijn nogal wat verbeteringen aan te brengen aan hoe we met evaluaties omgaan in de school en er schort soms veel aan het professionalisme van leraren wat evalueren betreft. Maar elk voorstel botst op veel weerstand,” schrijft Van Damme.
Er moet voor gewaakt worden dat het onderwijs op pedagogische gronden, minder streng wordt geoordeeld over leerlingen, stelt Van Damme, die ziet hoe dit beeld meer en meer in het onderwijs heeft wortel geschoten. Cijfers van de OECD laten immers zien dat juist landen die veel van hun leerlingen eisen, bovengemiddeld presteren.
Geen laissez-faire-mentaliteit
“Er is niets progressiefs aan om in naam van gelijke kansen verwachtingen lager te stellen”, aldus Van Damme. “Juist leerlingen die minder sociaal en cultureel kapitaal hebben meegekregen, hebben baat bij hoge eisen en een goede evaluatiecultuur op school.” Scholen mogen niet afglijden in een ‘laissez-faire’-mentaliteit, waarbij het wordt opgegeven uitdagend te zijn voor leerlingen.
“Nalaten hoge eisen te stellen en goed te evalueren om beter te motiveren en bij te sturen, en te sanctioneren als dat moet, ontneemt juist leerkansen aan de meest kwetsbare leerlingen. Dat is niet alleen sociaal onrechtvaardig, het staat ook gelijk aan het talent weggooien dat onze samenleving nodig heeft,” stelt Dirk van Damme dan ook.
Het volledige artikel van OECD-topman Dirk van Damme leest u hier
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport