Leren centraal stellen in MOOCs

Nieuws | de redactie
19 augustus 2014 | Hoe kunnen we het beste leren van én met MOOCs. Willem van Valkenburg (TU Delft) bezocht MIT en trok lessen voor de verdere ontwikkeling van online onderwijs. De techniek is op orde, nu moet leren centraal staan. “There is no L in MOOC, but there should be.”

“Deze week nam ik deel aan de Learning with MOOCs workshop op de campus van MIT. Deze workshop is georganiseerd door Stanford en MIT en werd gesponsord door de Hewlett Foundation. 

Het doel van de workshop was om alle verschillende soorten mensen die zich met MOOCs bezig houden bij elkaar te krijgen. Dus onderzoekers, beleidsmakers,  docenten en ondersteuners. Dat is goed gelukt, ondanks het wat vreemde uitnodigingsbeleid. 

De workshop was alleen open voor de mensen die iets ingestuurd hadden voor de Call for Papers. Dit stond dan nog los ervan of je paper was geaccepteerd. Totaal waren er zo’n 250 mensen, waarvan de meerderheid uit de VS. 

Heel duidelijk had de organisatie gekozen voor een aantal keynotes die de kennisachterstand bij veel MOOC-ers kon vergroten op het gebied van (online) onderwijs, open onderwijs, onderzoek op het gebied van onderwijs. Hoewel sommige keynotes erg veel tekstuele slides hadden, waren het uitstekend gekozen sprekers. 

Er waren voor mij vijf punten die ik uit deze workshop heb gehaald:

Ten eerste dat we de technologie van MOOCs nu redelijk goed op orde hebben en het nu tijd is om alle aandacht te richten op te begrijpen hoe we het best de lerenden kunnen ondersteunen in deze omgevingen. Hierbij moeten we vooral gebruik maken van alle beschikbare onderwijsonderzoeken die al vele jaren beschikbaar zijn. Een van de sprekers zei dit als volgt: “There is no L in MOOC, but there should be”. Belangrijk punt hierbij is dat het niet gaat om het vervangen van de docent, maar hoe we beter gebruik van technologie kunnen maken. 

Het tweede punt is dat we van de MOOCs een volledige open cirkel moeten maken: open content, open platform, open data en open models voor analyseren van data. EdX is op dit punt goed op weg. Binnenkort wordt het nog eenvoudiger om een MOOC (en haar content) te voorzien van een open licentie. Deze uitbreiding is ontwikkeld door YES!Delft start-up Feedback Fruits. 

Het derde punt is dat om te komen tot een topkwaliteit MOOC je een multidisciplinair team nodig hebt met inhoudsdeskundige, onderwijskundigen, toetsexperts, multimediaspecialisten en onderzoekers. 

Het vierde punt is dat we op het gebied van onderzoek de vraag moeten omdraaien. Dus niet welke vragen kunnen we beantwoorden met deze data, maar welke data hebben wij nodig om onze vragen te beantwoorden. Of zoals Justin Reich van HarvardX zei van “Fishing in the Exhaust” naar  “Design Research in the Core”.  Hij gebruikt hierbij ook deze quote om de huidige situatie aan te geven: “We are lost, but we are making great time”. 

Het vijfde punt is dat wij als TU Delft een goede keuze hebben gemaakt met het opzetten van de Extension School en de integratie van het ontwikkelen van MOOCs, Online & Blended onderwijs. Hierbij maken wij ook gebruik multidisciplinaire teams voor de support en zitten de onderzoekers dicht  hierop. Tijdens de workshop was er ook voldoende gelegenheid om de banden met andere instellingen aan te halen en kennis en expertise uit te wisselen.” 

Willem van Valkenburg is verantwoordelijk voor de Production & Delivery of OpenCourseWare, MOOCs, Online & Blended Education of TU Delft Extension School. Daarnaast is hij bestuurslid van het Open Education Consortium. Hij blogt op www.e-learn.nl en twittert met @wfvanvalkenburg.

Alle presentaties van de workshop staan (binnenkort) online op de website. Daarnaast vind je veel informatie op de twitterhashtag #LWMOOCs. 


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK