Leren tussen generaties

Nieuws | de redactie
19 september 2014 | Daniel Ropes, lector Intellectual Capital van Inholland, doet onderzoek naar het overbrengen van praktijkkennis tussen verschillende generaties. Zijn onderzoek werd onlangs uitzonderlijk hoog gewaardeerd door de EU. “Een 90% score voor zo’n grootschalig internationaal EU-project is zeer bijzonder.”

Het zogeheten Grundtvig Silver-project onder leiding van Daniel Ropes kreeg een eindevaluatie van 90 procent. Het internationaal praktijkgericht onderzoek naar intergeneratieleren is onderdeel van

het Europese Lifelong Learning programme en ging eind van 2011 van start. Het Grundtvig Silver-project is één van de Grundtvig-projecten, oftewel subsidietrajecten die erop gericht zijn om kennis en vaardigheden van oudere werknemers te verbeteren en oudere werknemers langer inzetbaar te houden. 

Voordelen van intergeneratieleren 

De onderzoekers van dit specifieke project hebben een methode ontwikkeld waarmee organisaties zelf een interne diagnose van de vergrijzingsproblematiek kunnen maken en de voorbeelden van IGL voor hun organisatie in kaart kunnen brengen. Ook is er de IGL-toolbox  ontwikkeld die Europese organisaties kunnen gebruiken om IGL te implementeren en te evalueren. Het project werd eind 2013 afgerond met de lancering van een online game in zes talen. Hiermee kunnen organisaties uit verschillende culturen experimenteren met IGL. 

De evaluatiecommissie van de Europese Unie (EU) was bijzonder onder de indruk van het behaalde eindresultaat en de samenwerking tussen de verschillende onderzoekspartners uit verschillende landen. De ontwikkelde methoden en tools zijn door de EU beoordeeld met een 10 en kregen een hoge eindevaluatie. 

‘Uitermate tevreden’ 

Projectmanager Donald Ropes is dan ook uitermate tevreden met het behaalde eindresultaat. “Een 90 procent score voor zo’n grootschalig internationaal EU-project is zeer bijzonder te noemen. Ik ben trots op dit fantastische onderzoeksteam. Dankzij de grenzeloze inzet van iedereen en het enthousiasme  hebben we dit resultaat behaald. We kijken als team terug op een zeer intensieve samenwerking waarin we veel van elkaar hebben geleerd.” 

Ook afstudeerders van de opleidingen Bedrijfskunde MER en Human Resources Management (Den Haag en Rotterdam) hebben een belangrijke bijdrage aan het project geleverd. Alle afstudeerders vonden het een waardevol traject waarbij zij veel hebben geleerd over onderzoek doen. 

Donald Ropes: “Mede dankzij de goede begeleiding van de docenten hebben de studenten de opdracht goed uitgewerkt; de onderzoeken leveren een belangrijke bijdrage aan de testcases van het Europese traject.” De resultaten van het project worden gepubliceerd in workshops, lezingen, presentaties en (internationale) vakbladen. In totaal zijn er meer dan 12 wetenschappelijk en vakgerichte publicaties.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK