MOOC op de plank bij OCW

Nieuws | de redactie
9 september 2014 | Het enthousiasme van Jet Bussemaker wil de haar ambtenaren niet snel tot actie brengen. Haar investering in MOOCs bleef lange tijd onvervuld. Het geld ligt nog steeds op een plank, maar HO-instellingen mogen met een jaar vertraging nu wel een plan indienen.

Minister Bussemaker was precies een jaar geleden geïnspireerd. Zij zag de kansen van ‘open education’ en die van MOOCs in het bijzonder en wilde HBO en WO aanmoedigen die te pakken. Haar begroting zou ruimte geven voor vernieuwende initiatieven om MOOCs in Nederland te ontwikkelen. Zij zorgde ervoor dat €1 miljoen beschikbaar kwam.

Haar gedrevenheid bleef. Persoonlijk feliciteerde Bussemaker de Amsterdamse scholier Nizar al Azouzi, die een MOOC-certificaat haalde over Alexander de Grote, bijvoorbeeld. Zoveel pep hadden haar ambtelijke medewerkers niet. Hun overleg zorgt ervoor dat de €1 miljoen impuls nog altijd op de plank ligt in de Hoftoren.

Past het wel?

Voortrekkers bij de MOOC-ontwikkeling bereidden met SURF een pakket van activiteiten voor om die €1 miljoen in te zetten. OCW vond dat pakket op zich wel goed. Maar dat hield nog niet in dat de ‘go-getters’ aan de slag konden. OCW moest eerst nog delibereren of het investeren van dat bedrag in zulke activiteiten “wel paste binnen onze regels,” zo vertelt een MOOC-expert aan ScienceGuide. Dat beraad is nu dan toch afgerond.

“Vanaf november 2014 kunnen instellingen voor hoger onderwijs een projectvoorstel indienen,” meldt OCW. “SURF zorgt voor begeleiding van de projecten, kennisuitwisseling en disseminatie en initieert daarnaast kortlopende (onderzoeks)projecten rond verschillende aspecten van open en online onderwijs.” De start is nu voorzien tussen mei en september 2015, twee jaar bijna na de enthousiasmerende rede van de minister.

De Nizars van deze wereld

Terwijl Nederland op het terrein van ‘open education’ een voortrekkersrol vervult – ook via de NVAO in de Europese doordenking van goede borging van MOOCs en dergelijke – slaagt OCW erin de visie van zijn minister en daadkracht en verbeeldingskracht van mensen in het veld te reduceren tot wederzijdse irritatie en vertragingen.

Harvard, Princeton, MIT, de EU, en ook de Nizars van deze wereld gaan natuurlijk gewoon door met het innoveren en leren via open education. “Het leukste en spannendste dat ik heb geleerd is welke eigenschappen een leider moet hebben,” schrijft Nizar in zijn recensie van de MOOC die hij volgde. 

 

 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK