MOOC’s voor betere doorstroom
In het voorjaar verscheen een kritisch rapport van de Onderwijsraad over overgangen in het onderwijs. De conclusies was dat de uitval en het vele wisselen van studenten signalen zijn dat het niet goed gaat met de overgangen. De Kamer heeft nu over dit rapport een set van Kamervragen gesteld. Naar aanleiding van berichtgeving op ScienceGuide gaat een aantal van deze vragen over een speciale MOOC op de TU Delft. In Delft biedt men nieuwe studenten een speciale MOOC aan om ze bij te spijkeren in wiskunde.
Zijn er meer?
De Kamer vraagt nu aan de minister of niet meer instellingen gebruik maken van MOOC’s om zogenoemde deficiënties weg te werken. “Klopt het dat de TU Delft een MOOC gaat gebruiken teneinde bij aankomende studenten wiskunde deficiënties weg te werken? Kunt u aangeven of er meerdere instellingen zijn die nadenken over dergelijke toepassingen van MOOC’s?”
Daarnaast wil de Kamer van de minister weten of dit ook niet bij andere vakken dan bij wiskunde toegepast kan worden. “Zijn er meerdere deficiënties dan wiskunde denkbaar waarvoor MOOC’s een uitkomst zouden kunnen bieden?”
Gezamenlijk optrekken
De Kamer vraagt ook aan de minister of zij MOOC’s gaat inzetten bij schakelprogramma’s en hoe hogescholen en universiteiten hier gezamenlijk in zouden kunnen optrekken. “Gaat u actie ondernemen ten aanzien van het advies van de Onderwijsraad om onderzoek te doen naar het inzetten van MOOC’s bij doorlopende schakel- of bijspijkerprogramma’s? Vindt u dat hogescholen en universiteiten hier gezamenlijk moeten optrekken?”