Ajax-lessen voor bèta techniek

Nieuws | de redactie
2 oktober 2014 | “Wij werken niet meer met een trainer per team, maar per individu.” Ruben Jongkind, hoofd talentbegeleiding bij Ajax vertelde bij de kick-off van ‘Kiezen voor Technologie’ van het Techniekpact wat de Ajax-jeugd bijzonder maakt. Welke lessen kan het onderwijs daaruit trekken?

In de Amsterdam Arena werd het startschot gegeven voor de campagne ‘Kiezen voor technologie’ van het Platform Bèta Techniek. Letterlijk, want onder het toeziend oog van de aanwezige onderwijsbestuurders en betrokkenen uit het bedrijfsleven mocht OCW-staatssecretaris Sander Dekker met een schot op goal de zaak in gang zetten.

Hoewel hogescholen op sommige bèta-opleidingen dit jaar een numerus fixus hebben gezet, omdat ze de groei niet aankunnen wil Den Haag blijven benadrukken hoe belangrijk het is dat er in de toekomst genoeg jongeren kiezen voor een technische opleiding. ‘Kiezen voor technologie’ wil scholen in het PO en VO van dat belang doordringen en actief zorgen voor programma’s om dat te stimuleren.

Je moet leerlingen ervan doordringen

“Je moet leerlingen ervan doordringen hoe mooi en belangrijk technologie en onderzoek daarnaar zijn,” benadrukte oud-minister Jan Terlouw dan ook in zijn openingswoord. Juist op het gebied van talentherkenning- en begeleiding kunnen scholen wellicht hun licht opsteken op De Toekomst, het trainingscomplex van Ajax.

Ruben Jongkind, hoofd talentbegeleiding van de Amsterdamse club, legde de aanwezige schoolleiders en bestuurders uit hoe Ajax gedurende de Cruijff-revolutie een hele nieuwe manier van trainen en begeleiden heeft doorgevoerd. Niet langer aandacht voor de prestaties van het team, maar per individu kijken naar diens kwaliteiten en hoe dit optimaal te laten groeien en renderen.

Dat betekent niet dat scholen opeens net als iedere pupil van Ajax een app hoeven te ontwikkelen waar de fysieke, tactische en mentale progressie van een jongere te volgen is. Maar de benadering van Ruben Jongkind en zijn team met professionals als judoka Guillaume Elmont en atleet Bram Som, bood weldegelijk aanknopingspunten voor scholen.

Ontschotten van het onderwijs

VO-raad-voorzitter Paul Rosenmöller sprak aan het slot van de dag over het ‘ontschotten’ van het onderwijs. “Die strikte scheiding in wat je doet lijkt me niet wenselijk. Ook in het vormend onderwijs mag er best weer wat meer geleerd worden door te doen,” zei Rosenmöller die daarin warme bijval kreeg van staatssecretaris Dekker.

Daarin is tegelijkertijd ook direct het grote verschil aan te wijzen tussen het onderwijs en het topsportklimaat bij Ajax. Waar kinderen op De Toekomst soms vanaf hun zevende strak begeleid worden in het nastreven van dat ene doel, daar moet voor leerlingen juist de ruimte blijven om zelf te ontdekken wat het wil en kan. Aandacht voor het enthousiasmeren voor onderzoek en technologie dus. En zoals lector Van der Sanden het verwoordde: “Tot hun veertiende moet je ze gewoon lekker laten voetballen.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK