De vrije val van HO-deeltijd

Nieuws | de redactie
1 oktober 2014 | Het aanbod van universiteiten op het gebied van leven lang leren en onderwijs voor professionals zakt dramatisch in. De behoefte eraan, bijvoorbeeld op gebieden als cybersecurity en luchtvaarttechnologie is groot. Online onderwijs brengt daar weer leven in, verwacht Anka Mulder.

De vicevoorzitter van de TU Delft schrijft in de ‘Huffington Post’ over haar zorgen over “een dramatische vrije val” in het HO-deeltijdaanbod, zoals ook de commissie Rinnooy Kan dit voorjaar al stelde. “Tussen 2001 en 2011 liep het aantal studenten in het deeltijd hoger onderwijs terug van 19.000 naar minder  dan 10.000. Hogescholen en universiteiten richten zich met name op fulltime onderwijs voor jongeren.

Cutting edge kennis

Dat is zorgelijk omdat bedrijven, zeker in de technische sectoren, constant behoefte hebben aan (bij)scholing van hun medewerkers. Mensen werken langer. Nu ze niet meer rond hun zestigste met pensioen gaan, maar tussen 67 en 70 jaar, moet een hoger onderwijsopleiding 45 jaar meegaan. Tegelijkertijd ontwikkelt de kennis in deze sector in een steeds hoger tempo en de internationale concurrentie neemt toe, ook in de hoogtechnologische sector. Sommige bedrijven regelen daarom bijscholing via een eigen intern opleidingsinstituut, zoals de Airbus Academie voor medewerkers dat wereldwijd doet.”

Omdat het HO “cutting edge kennis ontwikkelt, zie ik een belangrijke opdracht en kansen.” Mulder wijst op het rapport van Roland Berger Strategy Consultants over de rol van online onderwijs in bedrijfsopleidingen. “In het rapport dat in juli verscheen, beschrijft Berger dat bedrijfsopleidingen tot de snelst groeiende sectoren behoren. Ruim de helft van de Europese bedrijven biedt medewerkers al online-trainingen aan. De wereldwijde omzet van e-learning is $91 miljard en zal tot 2018 verdubbelen.”

Los van MBA’s is het aanbod voor bedrijfsopleidingen op academisch niveau niettemin beperkt. Voor enkele beroepsgroepen, zoals artsen, geldt wel een nascholingsplicht. Academisch technische bedrijfsopleidingen ziet Mulder echter nauwelijks: reguliere cursussen op de campus noch online.

Geen doel op zich

“Nu is online onderwijs geen doel op zich, maar het heeft als voordeel dat het schaalbaar en flexibel is. De student kan studeren waar en wanneer hij of zij wil. Zo is het makkelijker in te passen tussen werk en privé-activiteiten. Dat schrijft niet alleen Berger, ook minister Bussemaker wees op deze voordelen in haar brief over open en online hoger onderwijs die ze in januari naar de Tweede Kamer stuurde.

De TU Delft en andere universiteiten hebben de voorbije jaren ruime ervaring opgedaan met online onderwijs, onder meer in de vorm van MOOC’s, Massive Open Online Courses. Door de massaliteit van de MOOC’s, met (tien)duizenden studenten, is een schat aan data over leergedrag verzameld. Niet alleen bij de Delftse cursussen, maar ook bij andere MOOC’s van onze partners binnen edX. Door analyse van die data komen we steeds meer te weten over hoe mensen leren. De TU Delft gaat daar, in samenwerking met de Universiteit Leiden, Erasmus Universiteit en andere topuniversiteiten wereldwijd, onderzoek naar doen.

38 studenten in Fiji

“Door feedback van de deelnemers aan de MOOC’s hebben de docenten nu al veel geleerd over wat wel en wat niet werkt bij online onderwijs. Een interessante waarneming bij onze MOOC ‘Solar Energy’ was bijvoorbeeld dat studeren in een groep toch beter werkt dan wanneer mensen in hun eentje proberen een online cursus af te maken.

Dat zagen we bijvoorbeeld bij een groep van 38 studenten bij een bedrijf in Fiji, die samen onze MOOC Introduction to Water Treatment volgden, en bij studenten die elkaar in een Facebookgroepen opzochten. Waarom deze studenten succesvoller zijn, weten we nog niet. Zijn ze gemotiveerder? Houdt het groepsproces ze aan de gang? Door waarnemingen zoals deze en door verder onderzoek worden we steeds beter in het geven van online onderwijs en kunnen we bovendien het campusonderwijs verbeteren.

De Nederlandse universiteiten hebben wereldwijd een goede reputatie, de ICT-infrastructuur is van een hoog niveau en de overheid stimuleert online onderwijs: kortom de Nederlandse universiteiten zijn goed geplaatst om een rol te nemen in het ontwikkelen van online onderwijs voor hoogopgeleide professionals. Bij de TU Delft gaan we dat de komende jaren vormgeven binnen de Extension School.

Daar zullen we steeds meer vakken die we op de campus geven ook online gaan aanbieden als bijscholing voor professionals en zullen we op maat opleidingen voor bedrijven ontwikkelen, niet alleen voor Nederlandse bedrijven, maar in de toekomst ook internationaal. Aan de vrije val van deeltijdonderwijs moet een einde komen. Als het aan mij en mijn collega’s ligt, neemt het een hoge vlucht.”


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK