Ford Thunderbird in Utah

Nieuws | de redactie
28 oktober 2014 | Op 9 november 1989 reed ik ergens in de woestijn van Utah en Nevada. Ik had een seminar gegeven in Denver en was op weg naar San Francisco, ritje van 2041 km, vertelt KNAW President Hans Clevers.

In de zomer van datzelfde jaar waren wij, ter afsluiting van vier jaar postdoc in Boston, het continent dwars overgereden in onze 1971-Ford Thunderbird en hadden geproefd van de overweldigende ruimtelijkheid van de West.

Vier jaar lang hadden we ons verbaasd over Ronald Reagan. Inval in Grenada, bommen op de woestijntenten van staatshoofd Gaddafi toen Libië achter een aanslag in Berlijn bleek te zitten. (Reagan: ‘He believed he could get away with it. He counted wrong…’.) Het Strategic Defence Initiative, een schild tegen Russische kernraketten. ‘What if we could intercept and destroy strategic ballistic missiles before they reached our own soil or that of our allies?’ Een dag nadat Reagan zijn plannen ontvouwde, maakte Ted Kennedy SDI belachelijk door er de term ‘Star Wars’ op te plakken. Tevergeefs, het werd onmiddellijk de geuzennaam van dit – overigens technologisch onhaalbare – plan.

De enige afwisseling in mijn woestijnrit werd gevormd door een enkele truck-train, zo’n vrachtwagen met tenminste drie aanhangers, en telkens net op tijd een pompstation. Op de autoradio steeds wisselende zenders vanuit onzichtbare woestijnstadjes. Plotseling hoorde ik dat de Muur was gevallen.

’s Avonds in een motel zag ik de beelden van dansende Europeanen rond de geopende checkpoints en op de omvergetrokken Muur. En eindeloze commentaren over de sleutelrol van Reagan en diens Star Wars in de hereniging van Duitsland.

Hans Clevers


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK